Med hydraulisk drift på forhjulene

Renault Trucks har nylig lansert Premium Lander med hydraulisk drift på forhjulene. Systemet er det samme som MAN kaller for Hydrodrive. Franskmennene har gitt det navnet Optitrack.

Publisert Oppdatert

I følge Renault Trucks har selskapet designet Premium Lander ut i fra kundenes ønske om en lastebil med lav egenvekt og med høy komfort. Modellen som ble lansert i 2003, gjennomgikk en oppgradering i 2006 og nå har den igjen fått tilskudd av nyvinninger for fortsatt å gjøre den aktuell for anleggskundene. Totalt tilbys Premium Lander i 70 forskjellige variasjoner, sju forskjellige akselkonfigurasjoner, to hyttemodeller med tre forskjellige høyder og tre forskjellige lengder, og en offroad modell.

To nyheter

I forbindelse med et anleggsarrangement i Lyon i Frankrike, var det spesielt to nyheter Renault Trucks ønsket å presentere for oss fremmøtte. Den ene var Premium Lander med akselkonfigurasjonen 8x2*6 (drift på en aksel og tre styrende aksler) og selvfølgelig den toakslede trekkvogna med hydrostatisk drift på forakselen.

Det hydrostatiske systemet, som Renault Trucks har gitt navnet Optitrack, er så å si identisk med MANs Hydrodrive. Begge lastebilprodusentene får komponentene fra Poclain Hydraulics, men de har valgt forskjellige måter å montere komponentene på lastebilen. Mens MAN har plassert kjølesystemet for hydraulikkpumpen i midten av chassiset, har Renault Trucks montert det på utsiden. I følge teknikerne hos Renault Trucks gir dette bedre kjølig, slik at Optitrack kan være innkoblet i lengre tid uten at oljen blir for varm. Selv om kjølingen etter sigende er bedre, er allikevel ikke Optitrack-systemet beregnet for bruk over lengre avstander. Det er i første omgang et hjelpemiddel for å komme seg ut av vanskelige situasjoner der det er løst eller glatt underlag.

Lav vekt

Optitrack er kort fortalt hydrauliske motorer montert i hvert av forhjulsnavene som drives av en hydraulikkpumpe. Systemet kobles inn via en bryter på dashbordet og fungerer i hastigheter fra 0 til 28 km/t. Over denne hastigheten kobles systemet automatisk ut. Fordelen med Optitrack kontra konvensjonell firehjulsdrift er i hovedsak to ting - drivstofforbruk og vekt. Premium Lander som toakslet trekkvogn veier 490 kilo mindre enn tilsvarende modell med firehjulsdrift og dieselforbruket er i følge Renault Trucks 10 % lavere. Systemet har heller ingen innvirkning på chassishøyden.

Modellen vi prøvde var en av førseriebilene. Flere av disse har vært i daglig drift hos enkelte utvalgte kunder for testing siden i våres. I uke 40 starter den ordinære produksjonen av Premium Lander som toakslet trekkvogn med Optitrack. Optitrack vil også bli levert til toakslet chassis og i løpet av 2011 kan man få systemet levert på 6x2 biler.