Melkemannen

Helge Vik (61) fra Rosendal i Hardanger har kjørt melkebil i 40 år. Han får ikke fullrost nok verken sjefen eller lastebilen.

Helge Vik kan se tilbake på 40 trivelige år som melkebilsjåfør i Hardanger.
Helge Vik kan se tilbake på 40 trivelige år som melkebilsjåfør i Hardanger. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert
Helge Vik tok fagbrev som tungbilmekaniker som privatist og har fått flere jobbtilbud, men friordningen og en god kollega og dele melkebil med, har veid tyngst. - Jeg ville uansett jobbet på et merkeverksted og da blir reiseveien lang fra Rosendal, sier han.
Helge Vik tok fagbrev som tungbilmekaniker som privatist og har fått flere jobbtilbud, men friordningen og en god kollega og dele melkebil med, har veid tyngst. - Jeg ville uansett jobbet på et merkeverksted og da blir reiseveien lang fra Rosendal, sier han. Foto: Frode Tellevik

En vanlig arbeidsdag for ham begynner i sekstiden, mens noen ruter krever oppstart halv fem og kanskje enda tidligere.

- Vi får vente til kvart på åtte før vi kjører. Bøndene vil ha fred mellom sju og åtte, når de melker, sier Helge og myser ut kjøkkenvinduet. Skodde og gråvær i dag. Vinteren er i emning.

Nybil

Arbeidsplassen hans, en Scania R500 fra 2008, er en historie for seg. 

Man får fortsatt nybilfølelse av å sitte i den. 

Hver onsdag skifter melkebilen sjåfør. Helge kjører annenhver uke og har delt bil med Øystein Koløy helt siden 1988. - Det har fungert helt fantastisk bra. Han er like pertentlig som meg, skryter han.

Snart slutt

Litt av grunnen til at vi er med på tur denne fredagen, er at denne kjøringen snart er historie. 1. desember er det slutt. Da overtar Råheim Transport innhentingen.

Med unntak av en bil, parkeres de fire melketankbilene til Sunde Transport etter 43 års innsats.

 

Kontakt med kunden er viktig, syns Helge Vik. Disse to er akkurat like avhengige av hverandre i hverdagen.
Kontakt med kunden er viktig, syns Helge Vik. Disse to er akkurat like avhengige av hverandre i hverdagen. Foto: Frode Tellevik

En bil igjen

- Sunde Transport har et system som virker 110 prosent, bygget på erfaring og lokalkunnskap. Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan TINE har tenkt å få det til med det stramme opplegget de nå planlegger. Bilene skal gå med tre mann 365 dager i året, men alle vet at ting skjer, med bilene, utstyret, eller langs veien, sier Helge.

Han og to kolleger, alle i 60-årene, skal dele på den ene bilen Sunde får fortsette med i Kvinnherad.

Punktlig

Det betyr nattkjøring igjen, noe Helge har valgt vekk de siste årene. 

Han syns det er trist, selv om han ikke sier det direkte.

Han har satt sin ære i å gjøre jobben uklanderlig gjennom 40 år. Han har tilgode å kjøre forbi en kunde, da legger han heller på en styrekjetting om det trengs. I 40 år har bøndene i Hardanger kunnet stille klokken etter melkebilen.

N10

Sunde Transport overtok innhentingen i denne regionen så langt tilbake som i 1972, da melkespannene forsvant og bøndene fikk tank. I 1976 kjørte Helge sitt første lass. - Med en Volvo N10 med 4,60 hjulavstand og en aluminiumstank som var så tæret av vaskemiddel at vi ikke turte å gå oppe på den, minnes han.

Mer enn før

I Rosendal er det bare fire melkebønder igjen. I 1974 var de femten. Enormt mange melkebønder har sluttet i løpet av disse tiårene på landsbasis, men tankbilene henter mer mengde nå enn på 70-tallet.

Omvikdalen, der vi henter melk på denne turen, er en stor jordbruksbygd som produserer 10 000 liter melk hver dag i vinterhalvåret.

 

Leif Kåre Kallestad er daglig leder i Sunde Transport AS, som hans far Arne startet sommeren 1972 for å frakte melk. Han syns det er forferdelig vemodig å måtte si opp fem sjåfører i forbindelse med TINE sin omlegging. - Vi har vært et enestående godt lag med fleksible og allsidige sjåfører. Vi har klart alle utfordringer vi har blitt stilt overfor i over 43 år. Jeg syns TINE glemmer menneskene oppe i det hele, sier Kallestad, som samtidig vil takke de på logistikken hos TINE i Bergen for meget godt samarbeid. Nå ser Sunde Transport om etter andre muligheter i transportmarkedet.
Leif Kåre Kallestad er daglig leder i Sunde Transport AS, som hans far Arne startet sommeren 1972 for å frakte melk. Han syns det er forferdelig vemodig å måtte si opp fem sjåfører i forbindelse med TINE sin omlegging. - Vi har vært et enestående godt lag med fleksible og allsidige sjåfører. Vi har klart alle utfordringer vi har blitt stilt overfor i over 43 år. Jeg syns TINE glemmer menneskene oppe i det hele, sier Kallestad, som samtidig vil takke de på logistikken hos TINE i Bergen for meget godt samarbeid. Nå ser Sunde Transport om etter andre muligheter i transportmarkedet. Foto: Frode Tellevik

Frihet

Hva har han satt mest pris på i jobben han har hatt i snart 40 år?

- Det er vanskelig å sette fingeren på noe spesielt. Alt med denne jobben er bra, men friheten betyr mye. Det er ingen som maser. De på kontoret ser hvor jeg er via GPS, så de trenger ikke ringe og spørre, sier Helge.

I tillegg roser han sjefen, Leif Kåre Kallestad. Snillere menneske skal man lete lenge etter. - Han har en utrolig evne til å ta seg av folk som sliter. Problemet er at han stiller opp for alle og ofrer sin egen helse.

Døgnet rundt

Rundt i Norges land ferdes det 300 melketankbiler til alle døgnets tider. 220 av dem trekker på en henger og tilsammen frakter de 30 000 liter melk fra bøndene til meierier i nærheten. Eller de overfører lass mellom meieriene, hovedsaklig i retning sørover i landet. 

Samlet ruller TINEs tankbiler 28 millioner kilometer i året. Det blir rundt 700 ganger jorden rundt, hvert eneste år.

Øker

I dag er TINE milliardindustri. Og mens antall gårdsbruk stadig blir færre, øker produksjonen hos dem som blir igjen. Aldri har den norske bonden produsert så mye melk som i dag. I løpet av 2015 henter tankbilene svimlende 1,5 milliarder liter melk på ti tusen norske gårdsbruk. 

Omlegging

Området som Sunde Transport operer i ble frem til 1. desember betjent av to transportører, Råheim Transport AS med fire biler og Sunde Transport AS med fire biler.

Kommunikasjonsrådgiver i TINE SA, Kari Raunedokken, sier dette om bakgrunnen for omleggingen:

Begrunnelsen

TINE jobber kontinuerlig med effektivisering av inntransport av melk. Som et ledd i dette arbeidet, er hele området gjennomgått og planlagt på nytt. Etter de nye planene skal hele området betjenes med fem biler. TINE hentet inn pristilbud på denne kjøringen, og ut fra en helhetsvurdering der pris var inkludert, fikk Råheim Transport AS oppdraget. I ettertid har Råheim Transport AS engasjert Sunde Transport AS med en bil. De nye rutene starter 1. desember 2015."

Omlasting før transportetappen til meieriet på Voss. Melketankene holder ifølge Helge Vik til to chassis. De har en tendens til å sprekke innvendig på grunn av den daglige vekslingen mellom kald melk og varmt vaskevann. Denne hengeren er ti år gammel, mens tanken på bilen var ny med bilen i 2008.
Omlasting før transportetappen til meieriet på Voss. Melketankene holder ifølge Helge Vik til to chassis. De har en tendens til å sprekke innvendig på grunn av den daglige vekslingen mellom kald melk og varmt vaskevann. Denne hengeren er ti år gammel, mens tanken på bilen var ny med bilen i 2008. Foto: Frode Tellevik