23948sdkhjf

Mener 19 av 20 liv kunne vært spart

Varierende bruk av belte blant lastebilsjåfører

Det tar ikke mange sekundene å feste setebeltet. Allikevel er det mange som dropper bruken av denne ekstra sikkerheten.

Følelser rundt beltebruk i lastebil har tradisjonelt vært mange.

For noen år tilbake tok undertegnede en svært så uoffisiell spørrerunde blant en håndfull av våre lesere. Den viste at det er store variabler i beltebruk. Enkelte brukte alltid belte, mens andre bare i tettbygde strøk.

Flere distribusjonssjåfører følte det ofte knotete å hele tiden ta av og på beltet. Samtidig var det mange som tok av beltet i bykjerner for lettere å kunne strekke seg og se i blindsoner.

Noen mente at eneste utvei for å overleve en ulykke vil være å komme seg ut av bilen og at man dermed ikke må kneppe på seg en "tvangstrøye".

Det siste argumentet slår nå Volvo og Trafikverket ihjel. De har har forsket på ulykker der sjåførene ikke har brukt bilbelte.

Tallene er drastiske. Av 20 usikrede lastebilsjåfører som omkom mellom 2005 og 2009, ville hele 19 overlevd dersom de hadde brukt bilbelte.

Dersom flere trafikanter bruker bilbelte, vil over 7.000 liv bli spart innen EU hvert år. Carl Johan Almqvist, ansvarlig for trafikksikkerhetsspørsmål hos Volvo Trucks, mener at yrkessjåførene burde gå foran som forbilder, men slik er det dessverre ikke.- I de senere årene har bilbeltebruken økt, også hos lastebilsjåfører, men fortsatt er det alt for mange som ikke bruker det.

Mer alvor, men mest glede, finner du i TransportMagasinet. Du kan få et godt tilbud på abonnement her.

Funfact om tre-punkt sele

I 1959 oppfant Volvo løsningen med tre-punkt sele som vi kjenner i dag. De tok patent, men følte at oppfinnelsen var så viktig for å spare liv at de frigjorte patentet. Derfor finner vi denne løsningen i de aller fleste biler i dag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063