Etter noen mil

- En skikkelig kamerat med landets dyreste stigtrinn…

I vår faste spalte "Etter noen mil" har vi denne gang besøkte vi Spydeberg og Geir Bråten. Han føler han har en skikkelig god kamerat i sin 2015 modell Mercedes Benz Arocs. Hvordan har vennskapet utviklet seg gjennom denne tiden?

- Kanskje har jeg hatt flaks, det vet jeg ikke. Men denne bilen har vært en skikkelig god kamerat, sier Geir Bråten.
- Kanskje har jeg hatt flaks, det vet jeg ikke. Men denne bilen har vært en skikkelig god kamerat, sier Geir Bråten. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Daglig bruk:

Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?

- Veldig enkelt. Er jo ikke så mange.

Brukes automatiserte sjekkpunkter/fjernsjekk i app eller annet?

- Nei.

Påfylling av AdBlue, spylervæske OK?

- Spylevæske er litt knotete. Tyskerne er vant til å ha dette på pistoler ved bensinstasjonen. Løsningen er nok tilpasset dette, men det er jo ikke vi vant til. Påfyllingen sitter litt knotete til for å bruke kanne, men det går greit.

Setet kan slås opp. - Det er en fin løsning, synes Geir.
Setet kan slås opp. - Det er en fin løsning, synes Geir. Foto: Svein-Ove Arnesen

Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

- Aldri hatt behov.

Enkelt å skifte vindusviskere?

- Ja. Det tok servicen seg av. Haha. Jeg var faktisk med. Ikke noe strul der.

Hvor ofte har du være på verksted for å oppdatere bilen?

Til sjåføren:

Fakta om sjåfør: Navn:Geir Bråten Alder: 48 Bosted: Spydeberg Fartstid: Har kjørt lastebil siden 2007. Kjørt mest: Volvo. Sjåførens melding til fabrikken: Hva er genialt? - Det bare starter og går. Alt funker. Og hva bør forbedres? - Jeg synes kanskje samspillet mellom motor og gearkasse kunne vært noe bredre. Det er bra, men henger etter Volvo. Powerkassa er tilfredsstillende, men skal jeg være kritisk er det dette jeg vil peke på.

- Har aldri vært det. Det ble lagt inn et nytt program på gearkassa ved service.

Endret den seg etter oppdateringen?

- Ja. Den gikk lenge på 12. gear og gikk rett til 10. Jeg ville ha den innom 11. Det fant de ut av.

Hyttelivet:

Førermiljø, plusser og minuser.

- Jeg synes det er veldig greit. Har ikke mye å sette fingeren på. Lite knirking. Stille i hytta. Skal jeg klage på noe må det være for oss som har med laser og småverktøy. Kanskje skal jeg skru ned et gjerde eller noe for å komme til. Derfor har jeg også med regntøy og sånne ting. Jeg er fornøyd med utvendig skapet på førersiden. Men på den andre siden er skapet lite. Ser ut som luftslangen til motoren tar litt plass. Der var Volvoen bedre.

Sikt og blindsoner?

- Det er bra. Sitter såpass høyt i forhold til dørene, men du må følge med i rundkjøringer.

Hvor nær bilen ser du asfalten?

- 486 cm

Sover du godt? Seng og gardiner OK?

- Ja, det er fordeler og ulemper med senger som kan slås ned. Madrassen er ikke så tykk og hardere enn jeg er vant til. Det er sikkert for å få slått opp senga.

Køya brukes lite. Den funker, men ville nok blitt hard om jeg skulle benyttet den oftere, tror Geir. Han føyer seg dermed inn i rekken av sjåfører som gjerne putter inn en ekstra madrass om han skulle sovet mer på jobb. Bilen er forøvrig første 16-liter i Norge med motortunnel på 17 cm og Geir er fornøyd med plassen. Tre strømuttak og uttak til kaffetrakter er også på plass. Dessuten er han glad i den monterte blåsepistolen som kjapt blåser bort støvet.
Køya brukes lite. Den funker, men ville nok blitt hard om jeg skulle benyttet den oftere, tror Geir. Han føyer seg dermed inn i rekken av sjåfører som gjerne putter inn en ekstra madrass om han skulle sovet mer på jobb. Bilen er forøvrig første 16-liter i Norge med motortunnel på 17 cm og Geir er fornøyd med plassen. Tre strømuttak og uttak til kaffetrakter er også på plass. Dessuten er han glad i den monterte blåsepistolen som kjapt blåser bort støvet. Foto: Svein-Ove Arnesen

Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap, muligheter for å smøre mat?

- Jeg sitter i bilen og spiser, men kjøper mest på butikken. Valgte å ikke ha kjøleskap på denne.

Inngang, stigtrinn, håndtak OK? Hva med bagasje?

- Det synes jeg fungerer bra.

Måle høyde fra gulv og ned, antall trinn?

4 trinn. 160 cm nøyaktig.

Bevegelighet. Har du nok gulvplass?

- Ja. Vi kan jo slå opp setet på pasasjersiden. Har hele gulvet + seteplassen. Fleksibelt.

Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?

- Som regel sitter kollegaen min der og spiser. Selv bruker jeg det ikke.

Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?

- Innvendig i hytta for mitt behov er mer enn stort nok.

- Kanskje har jeg hatt flaks, det vet jeg ikke. Men denne bilen har vært en skikkelig god kamerat, sier Geir Bråte.
- Kanskje har jeg hatt flaks, det vet jeg ikke. Men denne bilen har vært en skikkelig god kamerat, sier Geir Bråte.

Har du speil? Innvendig belysning OK?

Ikke speil. Innvendig lys er bra. Selv for meg som nærmer meg 50.

Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?

Ja, det vil jeg si. Gardiner på siden og alt fungerer.

Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

- Det er svart dashbord og ikke alt for mye blankt med gjenskinn. Synes det er bra som det er.

Noe som støyer eller klirrer?

Til bileier:

Bileier: Geir Bråten - Hva var den utløsende faktor for at dere kjøpte akkurat denne bilen? - Det var mest nysgjerrigheten for å prøve noe annet. Kjørte Volvo 2007 og byttet til ny i 2011. Så kjøpte jeg denne i 2015. At det var lange garantidordninger og høye serviceintervaller hjalp på. Er forventningene innfridd? - Ja, det vil jeg si. Det er ting som kunne vært bedre på denne bilen også, men ut fra forventningene er det bra. Bilens spesifikasjoner? - MB Arocs 26.58. 16 liter 580 hk Serviceavtale? I så fall hvilken? - Har kjørt uten serviceavtaler. Har en filosofi om at ingen stiller opp så mye for meg som det jeg gjør selv. Men jeg kjører naturligvis på service etter de kravene fabrikken har for å opprettholde garantien. Når ble bilen tatt i bruk? - Mener det var 28. april 2015. Type kjøring? - Massetransport Km.stand? - 171.000 km Hvem har bygget påbygget og hvorfor? - Maur. Det har jeg hatt på alle bilene. Synes Roger og gutta er alrighte å bruke. Liker dem godt og samtidig ivaretar vi norske arbeidsplasser Hva består det av? - Dumperkasse. Har kranhylser, men de brukes mest som stigtrinn. Er nok Norges dyreste stigtrinn, haha. Det var meningen at jeg skulle ha en tømmerkran for å legge ut jord og hente avfall. På den måten kunne jeg brukt bilen som mer enn tippbil og tilby mer kjøring. Men jeg har aldri kommet igang med det. Det har vært nok å gjøre som det er.

- Nei. Har hatt litt knirking i stolen. Men det tror jeg handler om å smøre opp litt. Under regnvær har jeg hatt noe gummiknirking, men det har jeg vel egentlig hatt på alle bilene når jeg tenker etter.

Har du nok egnet plass til papirer og slikt?

- Ja. Alt for god plass til det, haha.

Vindsus?

- Nei. Det er ikke mye av. Dette er en utrolig rolig hytte. Veldig lydtett.

Kjøreegenskaper:

Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?

- Ja, uten problemer.

Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?

- Kjører automat, men i visse tilfeller går jeg over på manuell. Om terrenget krenger på en fylling, slår jeg over. Men 99% går på automat. Kjører automat fordi det er komfortabelt og behagelig.

Hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?

- Jeg synes Power 3-kassa har både fordeler og ulemper. Sterk og rå til å ta i gang, men den ligger litt etter

Retarder, automat eller manuell? Hvorfor?

Denne har vannretarder. Den fungerer bra, har mange trinn og er mildere i overgangen enn andre jeg har prøvd.

Fornøyd med boggiløft og avlastning?

- Ja. Det er jeg. Men der sitter det ikke noe originalt. Har påmontert Geab. Bruker den mindre på Mercedes enn på Volvo. Jeg vet ikke helt hvorfor.

Lite skap: På førersiden er skapet stort og fint, men her er det mindre. Geir skisserer hvor langt ned skapet går ned på førersiden. Det er kjekt med utvendig skapplass i hans jobb for å få med regntøy og annet verktøy.
Lite skap: På førersiden er skapet stort og fint, men her er det mindre. Geir skisserer hvor langt ned skapet går ned på førersiden. Det er kjekt med utvendig skapplass i hans jobb for å få med regntøy og annet verktøy. Foto: Svein-Ove Arnesen

Førerassistentsystemer:

Hvilke fungerer bra?

Plata under finnes ikke på 13-literen, men på 16 literen til Geir er den et lite irritasjonsmoment. Det er fort gjort å skrape nedi.
Plata under finnes ikke på 13-literen, men på 16 literen til Geir er den et lite irritasjonsmoment. Det er fort gjort å skrape nedi. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Fungerer bra det meste.

Hvilke kobler du bort?

- Kobler ikke ut noe spesielt, men jeg har spesifisert bilen uten flere av dem.

Har du opplevd automatisk nødbrems, i så fall hvordan gikk det?

- Har ikke opplevd det.

Dette er Norges dyreste stigtrinn, fleiper Geir. Meningen var å montere kran, men det ble det ikke til. Nå brukes festene til å få den godeste Bråte opp i en fei.
Dette er Norges dyreste stigtrinn, fleiper Geir. Meningen var å montere kran, men det ble det ikke til. Nå brukes festene til å få den godeste Bråte opp i en fei. Foto: Svein-Ove Arnesen

Det digitale instrumentpanelet:

Er det enkelt nok å lese det som vises?

- Ja. Det fungerer bra. Selve oppsettet av knapper sitter greit rundt deg.

Velkommen inn. Fire trinn og 160 cm er avstanden hjemmefra og til jobb i Arocs.
Velkommen inn. Fire trinn og 160 cm er avstanden hjemmefra og til jobb i Arocs. Foto: Svein-Ove Arnesen

Er det enkelt nok å finne frem i menyene til det du trenger?

- Ja. Det er enkelt.

Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?

- Ja. Du kan iallefall velge hva du vil ha fremme og hva som er viktig for deg. Mener det iallefall bestemt. Eller om det var Volvoen? Hmm. Nå ble jeg usikker. Bilen har gått slik som den var fra butikken, haha.

Har bilen førercoaching fra produsent? Er den i så fall nyttig?

- Det sitter jo et program om utrulling, gasspedalbruk. Bruker det en gang i blant for å se om kjøringen nin er tilfredsstillende.

Hva er den beste forenklingen og hva er den dårligste bieffekten av stadig mer data i lastebilen?

- Kan ikke sette fingeren på bieffekt. Min mare har jo vært at det skal bli problemer med stadig mer elektronikk og duppedingser som det kommer feilmeldinger på, men det har jeg faktisk ikke opplevd.

Telefon, radio, musikk, navigasjon:

Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

I Tyskland fylles ofte spylervæske med pistol fra tankstasjonene. Derfor er utformingen litt annerledes enn vi ofte er vant med. Det går helt fint å fylle fra 3-liters poser, men de harde plastkannene på fem liter er litt leie. En annen ting vi registrerer er manko på oljepeilepinne. Arocs holder peilingen selv og gir beskjed på dashbordet om det skulle være noe.
I Tyskland fylles ofte spylervæske med pistol fra tankstasjonene. Derfor er utformingen litt annerledes enn vi ofte er vant med. Det går helt fint å fylle fra 3-liters poser, men de harde plastkannene på fem liter er litt leie. En annen ting vi registrerer er manko på oljepeilepinne. Arocs holder peilingen selv og gir beskjed på dashbordet om det skulle være noe. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Bruker ekstern på telefon. Har aldri fått greie på de som medfølger.

Er det lett å koble opp telefon, finne radiostasjon og plotte rute?

- Går greit. Foreløpig FM-bånd. Skifter til DAB på neste service. Har ikke navigasjon.

Kommunikasjon med kontoret/kundene:

Hvordan holder du kontakt med kjørekontoret og mottar/registrerer oppdrag?

- Det holder å prate med seg selv i mitt tilfelle.

Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

- Manuell.

Design:

Dashbordet gir enkle muligheter til å finne frem i menyen.
Dashbordet gir enkle muligheter til å finne frem i menyen. Foto: Svein-Ove Arnesen

Hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?

- Har ikke veldige formeninger. Synes Scania er en utrolig pen bil. Både tidligere og nå.

Mye mer transportstoff finner du i TransportMagasinet. Klikk for abonnement.