Kampstatistikk:

Mercedesrakett i varebilsalget

Vito kan vippe Peugeot ned fra pallplass.

4x4-systemet veier 50 kilo ekstra. Kraftfordelingen på nye Vito er 45/55 prosent, på utgående modell var fordelingen 33/67 prosent.

4x4-systemet veier 50 kilo ekstra. Kraftfordelingen på nye Vito er 45/55 prosent, på utgående modell var fordelingen 33/67 prosent. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert

Kun 24 biler skiller i øyeblikket Mercedes fra en tredjeplass på registreringsstatistikken.

Problemet er at om de skal opp dit må de kibbe ut en bror fra samme importhus...

Vito med 4x4 har skylden.

Opp 5 prosent totalt

Men la oss ta en liten oppsummering først: Hittil i år har varebilsalget vært godt, med nesten 5 prosent økning i forhold til samme periode i fjor.

Som vanlig er det Volkswagen som troner som en svane øverst på tabellen, med i praksis 30 prosent markedsandel. Det er riktignok litt ned fra de beste årene, men fortsatt helt uten trusler fra øvrige aktører.

På plass nummer 2 ligger Ford omtrent like uutfordret, med snaut 15 prosent markedsandel. Ford har måtte tåle ørliten tilbakegang fra i fjor, men ikke verre enn at det kan kalles naturlig variasjon.

På plass 3 og 4 derimot, er det omtrent bare tilfeldigheter, rettere sagt 24 biler, som skiller Peugeot på 3. plass og Mercedes hakk i hæl. De to Bertel O Steen-merkene har forøvrig ca. 10,5 prosent markedsandel begge to.

Brødre i kamp

Men dette er også de to merkene som har hatt soleklart best utvikling fra i fjor til i år. Peugeot har en vekst på 34 prosent – og Mercedes hele 52 prosent.

For Peugeot sin del er det nye Partner som har gjort susen. Her er det solgt 600 flere biler enn i fjor, så langt.

Og for Mercedes sin del er det Vito som har dradd lasset, med en vekst på formidable 100 prosent, altså dobling, fra samme periode i fjor.

Nå skal det sies at veksten ikke bare skyldes fin ny bil, men sannsynligvis også modelloppgradering med en periode tilhørende leveringsopphold av «norske biler». Også nye Vito har en ekstrem 4x4-andel.

Men dermed blir det spennende å følge Partner/Vito-kampen ut året.

Langt ned til 5. plass

For ikke mange år siden hadde vi en ganske variert varebilpark i Norge. Når er kjøperens valg vesentlig mye spissere.

Merkene på plass 5 til og med 10 ligger alle mellom 5,2 og 2,5 prosent markedsandel, og i denne rekkefølgen:

  • 5. Toyota
  • 6. Citroen
  • 7. Nissan
  • 8. Opel
  • 9. Renault
  • 10. Mitsubishi

Men også Nissan og Renault skal ha kudos for kraftig forbedring siste året, med hhv 68 og 48 prosent. Nå var riktignok utgangspunktet lavt, derfor rager de foreløpig ikke høyere på statistikken, men fortsetter de slik kan det bli andre baller.