23948sdkhjf

Mest for show

Nordmenn drar gjerne til Danmark for å innrede lastebilen. For danskene er gode på det. Vanvittig gode, faktisk.

Er du en av dem som frekventerer lastebilutstillinger, har du nok lagt merke til navnet FL Buur.

Hos FL Buur er det Frode Larsen og sønnen Karsten som styrer showet.

Vi banker på døren klokken halv ni en hustrig og våt morgen, mens de ansatte sitter samlet rundt spisebordet. - Det er lunsj her allerede, smiler Frode og forteller at flere av de ansatte velger å begynne arbeidsdagen klokken fem om morgenen.

Prinsen

Ute i den lille butikken står pokalene tett på hyllenene. Priser for beste innredning fra forskjellige lastebilshow. Far og sønn Larsen innrømmer at det betyr mye for dem å ha gjort jobben på vinnerbilen. 19 ganger har de vunnet førstepris for nordens beste interiør. Sist gang med trekkeren til Telhaug.

Av de danske kundene her på huset er nok Guldager mest kjent for oss nordmenn.

På disken står også et bilde av den danske kronprinsen, avbildet i den samme butikken. - Han var her hos oss og fikk innredet sin Multivan, skryter Frode. - Han var her kun en time, liksom deg, sier han og ler.

Kundemøte

FL Buur tilbyr forsendelser med motortrekk, matter og gardiner til den som vil prøve seg på egenhånd. Og Michelingubber, selvsagt.

Skal du handle mer, må du stille personlig, og helst med lastebil.

Ute på verkstedet står arbeidsbordene på rekke og rad. Noen klipper, noen syr og maskiner syr logoer etter ordre fra en pc. Inne i monteringshallen demonteres alt som demonteres kan inne i lastebilene, før man trekker nye kabler og gjør det enda mer kaotisk for en utenforstående. - Det er praktisk å montere anlegg og alt det andre elektriske når alt interiøret er ute, beroliger Frode.

Døgndrift

Det hele virker som et samlebånd, selv om alt gjøres manuelt.

To uker er normal tid for en "standard" jobb. Telhaug bruker fire uker, men han er i en klasse for seg. Og ofte sendes bilene til lakkering etter at FL Buur har demontert interiøret og mens de syr og klargjør innredningen. - Vi får ofte frie hender og lever godt med det. Kunden stoler på at det blir noe unikt likevel. Når vi har store jobber, slik som Telhaug, går det gjerne døgnet rundt her, sier Frode og mener at polstring til sjåfører som ikke bryr seg om å holde bilen strøken, er bortkastede penger.

Påfuglen

- Vi vil at kunden velger farge, så kan han gjerne gi oss frie tøyler. Kundens væremåte forteller oss mye om hvordan vi skal innrede bilen. Vi blir litt psykologer. Derfor vil vi alltid ha kunden hit før vi starter. Vi må føle at vi kjenner kunden og vet litt om ham. Gidder de ikke bevege seg ned hit, får de heller ikke en pen bil, slår han fast.

Svært mange norske lastebiler kjører rundt med den på bakveggen. Nå er den også lyssatt i alle regnbuens farger. Her er historien om påfuglen.

- Jeg har en påfugl ute i hagen og en dag slo den ut fjærene mens Henrik Guldager var på besøk. Sånn vil jeg ha på bakveggen, sa han, og det fikk han, sier Frode og smiler igjen. Nå får de fleste bilene påfugl med på kjøpet hos FL Buur.

Kvalitet koster

En standard polstring får man for 24 000 danske kroner. En utstillingsbil kommer gjerne opp i 150 000 danske kroner.

Da er riktignok et heftig popanlegg iberegnet.

For å ta de norske kundene så vil de generelt sett ha mer av alt i forhold til sine danske kolleger. - Nordmennene er enklere på den måten at de nikker og sier jatakk til det meste vi viser dem. Mange av ideene blir også skapt via norske kunder, forteller han.

Dobbel pris

Har FL Buur noen formening om hvorfor halvparten av kundene hans kommer fra Norge?

- De sier til oss at det handler om kvalitet og deretter pris, sier Karsten. - I Norge vil en slik jobb ta dobbelt så lang tid og koste dobbelt så mye, etter hva kundene forteller oss. Hvis de i det hele tatt får gjort det.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063