23948sdkhjf

Salget: Den norske dieselkongen er kronet

Mest solgte nye dieselbil i 2017 uansett kjøretøyklasse.

ANALYSE: Det nærmer seg tiden på året da de norske bilimportørene skal telle sine fjær og bruse deretter.

Noen blir markedsledere, andre leter etter nisjer de kan fremheve at de er best i - og noen må helt eller delvis erkjenne at det gikk skitt i år.

Akkurat nå er det bare tre registreringsdager Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) ikke har talt opp fra 2017 ennå. Og da er det ikke så veldig mye mer man kan gjøre.

For oss som sitter på sidelinjen ser heller ikke innspurten særlig spennende ut i år. Det blir så ganske sikkert Volvo på lastebiler og Volkswagen på varebiler.

Det er i det hele tatt langt mellom tighte dueller og oppsiktsvekkende tall. Men noen artigheter kan vi røpe allerede:

Varebil = Diesel

Det høres kanskje selvfølgelig ut at varebiler er dieselbiler, men nå er det så påtagelig at selv om det selges fem ganger så mange personbiler som varebiler, så er det altså en varebil som blir mest solgte dieselbil i Norge. VW Transporter er ganske enkelt den norske dieselkongen 2017.

Ved julaften 2017 var det registrert 4959 VW Transporter, herav 4917 med dieselmotor og hele 4236 ble levert med 4Motion. Hvem de 42 drivstoffavvikerne er (bensin), det vet jeg ikke, men 10 av dem kjører altså Transporter med bensinmotor og tohjulsdrift.

Mest solgte dieselbiler i Norge 2017 per julaften er:

  1. VW Transporter, topper med 4917 biler
  2. VW Caddy, en broder med 4399 biler
  3. Mercedes Vito, erkerival med 3021 biler
  4. Volvo V90, først på fjerdeplass finner vi en personbil som ypper seg, Volvo V90 med 2479 biler

Elektrisk varebiler = sorgens kapittel også 2017

Det merkes ellers godt at det er et SUUUUG etter elektriske biler ute i markedet, spesielt i store organisasjoner og flåter. Selv Posten Bring har gått til det halvdesperate skrittet å teste ut en kinesiskeid varebil basert på en ti år gammel bilmodell.

Og man kan godt forstå bedriftenes behov for et godt klimaomdømme i et Norge hvor det selges like mange BMW i3 (5001 stykker ved julaften) som VW Transporter diesel.

Men den endelige fasiten på elektriske varebiler i 2017 forblir rundt 750 biler (748 ved julaften), eller drøyt to prosent av alle varebiler. Slik ser den elektriske varebiltoppen ut ved julaften:

  1. Nissan 270 biler
  2. Peugeot 228 biler
  3. Citroen 135 biler
  4. Renault 113 biler
  5. Andre 2 biler

2018 lover bedre med flere nye el-modeller

Vi skal likevel ikke kimse av de elektriske varebilene som kommer. Møller Mobility Group presenterte nylig et anslag på 15 prosent varebiler av totalmarkedet allerede i 2020.

Det betyr for det første at det må komme en god del nye modeller. Og for det andre at det blir hard kamp om å vinne denne delen av markedet.

Her på Tungt har vi skrevet mye om varebiler i 2017 - scoll nedover og kos deg med disse sakene:

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094