Mid-America Trucking Show

Deltagerne på TransportMagasinets lesertur til USA har opplevd åpningsdagen på USAs største transportmesse, Mid-America Trucking Show.

Nei da, det er ikke snakk om Statens vegvesen som tvangsfjerner "livsfarlige" markeringslys, men derimot stolte lastebilentusiaster som sørger for at alt av lys er i orden.

Nei da, det er ikke snakk om Statens vegvesen som tvangsfjerner "livsfarlige" markeringslys, men derimot stolte lastebilentusiaster som sørger for at alt av lys er i orden.

Opprettet
Terje Aaserød var strålende fornøyd med første dag på messa.

Terje Aaserød var strålende fornøyd med første dag på messa.

Fokuset på lavere forbruk fortsetter, selv om dieselprisen i USA bare ligger på litt over seks kroner literen. Mack viste fram sin drivstoffoptimerte løsning på en Mack Vision.

Fokuset på lavere forbruk fortsetter, selv om dieselprisen i USA bare ligger på litt over seks kroner literen. Mack viste fram sin drivstoffoptimerte løsning på en Mack Vision.

Lysshowet på torsdag kveld var som vanlig en opplevelse.

Lysshowet på torsdag kveld var som vanlig en opplevelse.

Etter en tre timers kjøretur opp fra Nashville, Tennessee til Louisville Kentucky, fikk den norske gruppa et første møte med amerikansk messekultur. Og det virker som om alle ble imponerte.

Les også: USA-turen er i gang!

Ikke bare fordi messa selvsagt er fylt opp med utrolige mengder gromt transportutstyr som vi ikke er vant med hjemme, enten det er snakk om høyglanspolerte bulksemier eller langsnutede trekkvogner. Men like mye fordi amerikanerne er utrolig lette å komme i prat med.

Mellomår

Etter flere timers gange på det store området ser det ut til at dette året er litt av et mellomår for lastebilprodusentene. I fjor slo nemlig de aller fleste på stortromma, antagelig fordi det var et viktig år for de nye utslippskravene i USA.

Da lanserte blant annet Kenworth og Peterbilt nye modeller, International hadde breiet seg over et meget stort område, og alle viste motorer som klarte de nye utslippskravene i USA.

I år var det en litt mer lavmælt tone over disse utstillerne. Det viktigste fokuset ser ut til å være drivstoffbesparelser. For selv om dieselprisen i USA er latterlig lav sett med våre øyne, så er en dieselpris på over 6 kroner literen drøyt for mange.

Derfor hadde alle produsentene fokus på dette, enten de viste konseptløsninger som ikke var helt klare for markedet ennå, som Kenworth Advantage, eller som hos Volvo der de gjorde et nummer ut av at I-Shift nå er standard. Med andre ord så fant vi ikke de store nyhetene hos lastebilprodusentene.

Showbiler fra klokken 18.00

Deltagerne på vår åttende USA-tur var selvsagt meget fornøyd med dagen, men ettermiddagen og kvelden skulle bli helt magisk. Fra klokka 18 og utover kvelden dro nemlig showbilene i gang, i år flere enn på lenge, og svært mange nykommere. Selv om det ble en kald opplevelse i det iskalde været, så hørte vi ingen som klaget.

Synet av lekre snutebiler, lyden av tunge dieselmotorer og synet av tusenvis av markeringslys, varmet alle sammen så godt at mange trolig kunne holdt ut enda lenger.

I morgen kjører vi tilbake for å oppleve mer showbiler, messenyheter og hyggelige mennesker.

See you!

Volvo gjorde et nummer av at I-Shift nå er standard på de amerikanske trekkvognene deres. Så får vi se hvordan markedet reagerer på det.

Volvo gjorde et nummer av at I-Shift nå er standard på de amerikanske trekkvognene deres. Så får vi se hvordan markedet reagerer på det.