23948sdkhjf

MATS 2014:: Miljø, forbruk og entusiasme

Det er tre stikkord for årets Mid America Trucking Show. I tillegg er jakten på flere sjåfører fremtredende.

Lastebilmarkedet i USA er selvsagt veldig annerledes enn det vi er vant med fra vårt hjemland. Derfor er vår årlige vandring i hallene på messeområdet i Louisville, Kentucky å anse som en eksotisk reise i den amerikanske transportnæringa. Blant langsnutede trekkvogner, høyglanspolerte hengere, grom lakk og fete eksosrør, kan man også ta pulsen på hva som røer seg innen transportbransjen i dette enorme markedet.

Forbruk

For noen år siden dukket supersingeldekkene opp i USA. I år ser det ut til å ta av fullstendig. Både vogntog vi har sett på ute på veiene, og blant utstilte nye kjøretøyer på messa var andelen med supersingeldekk høy. Ikke så rart da kostnadsbildet i USA også har blitt slik at man er mer opptatt av forbruk enn tidligere. Med supersingel framfor tvillingmontering, sparer man både på innkjøp og på forbruk.

Og når vi først er inne på forbruk; hos flere av produsentene sto det nå treakslede lastebiler i 6x2-versjoner. Vi så de blant annet hos Freightliner og Volvo Trucks. Sistnevnte hadde en treakslet trekkvogn med pusheraksel som tiltrakk seg interesse.

Men i USA heter det selvsagt ikke pusher, her betyr nemlig det en narkolanger!

Drivstoff

Alternative drivstoff har vi snakket mye om hjemme i Europa. I USA har det så langt ikke vært noe stort tema. Men i år hadde samtlige lastebilprodusenter en eller flere modeller som gikk på andre drivstoff en diesel. Vi så gassbiler som gikk på LNG og CNG, i tillegg til at Volvo viste fram en trekkvogn med DME (Dimetyleter). Det har de så langt bare vist i Europa.

Når det gjelder gassdrift så er det først og fremst de store flåteeierne som er kundene, og da til kjøring som går i et mer begrenset område, da infrastrukturen for gass ikke er voldsomt god ennå. Men at amerikanerne er interessert i dette er det ingen tvil om. Først og fremst for at det er vesentlig billigere å kjøre på enn konvensjonell diesel.

Investeringen i en dyrere gassdrevet lastebil skal la seg betale tilbake i løpet av to år med en årlig kjørelengde på ca. 160.000 km.

Sjåfører

Sjåførmangelen er i ferd med å bli et stort problem i USA. Det snakkes om at det årlig trengs 40.000 nye sjåfører for å dekke opp behovet. Og med sjåførmangel kommer det fokus på rekruttering. Mange av utstillerne på messa var der for å rekruttere sjåfører, enten på vegne av andre transportselskaper, eller for å rekruttere til egen bedrift.

Som i Norge er det stadig vanskeligere å få ungdom til å velge transportyrket. Det er rett og slett ikke så mange som ønsker å leve livet på landeveien lenger. Vi snakket med en enbilseier vi tidligere har presentert i TransportMagasinet, "Highway"-Hank Good om hvor lenge han var hjemmefra om gangen.

-Jeg reiste hjemmefra den 10. januar i år og kom ikke hjem igjen før den 15. mars. Nå skal jeg en tur hjemom til uka, men bare for en legetime. Så drar jeg igjen, sier han til TransportMagasinet.

Han har hele USA som arbeidssted og får nye oppdrag etter hvert som han har losset. Ender han for eksempel i California, så kan han få en tur opp til Seatle, eller ned til Alabama neste gang.

Vi skal ikke skrive en avhandling her, men i stedet presentere en del bilder fra Mid America Trucking Show.

I neste utgave av TransportMagasinet kan dere lese mer om både leserturen og messa i Louisville.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078