Millionsmell for Andreassons Åkeri

Det svenske selskapet - som kjører fast med 145 biler på Norge - har ikke betalt noen sosiale avgifter for sine polske sjåfører. Det viser en kontroll som det svenske Skatteverket har gjort av transportbedriften.

Andreassons Åkeri har benyttet sjåfører de har skaffet via sitt eget bemanningsselskap Zimit Transportförmedling. I et forlik med fagforeningen Transport skal Andreassons betale 175.000 kroner . Dermed blir det ingen ny rettsak mellom "facket" og Andreassons Åkeri.

Andreassons Åkeri har benyttet sjåfører de har skaffet via sitt eget bemanningsselskap Zimit Transportförmedling. I et forlik med fagforeningen Transport skal Andreassons betale 175.000 kroner . Dermed blir det ingen ny rettsak mellom "facket" og Andreassons Åkeri.

Opprettet
Karl-Erik Andreasson startet bedriften i 1980. I dag er det et familieforetak der også Yvonne Andreasson er involvert. Med utgangspunkt i terminalene i Gøteborg og Jönköping transporteres stykkgods over hele Europa.

Karl-Erik Andreasson startet bedriften i 1980. I dag er det et familieforetak der også Yvonne Andreasson er involvert. Med utgangspunkt i terminalene i Gøteborg og Jönköping transporteres stykkgods over hele Europa.

Dette er Andreassons største kunder

  • Kuehne & Nagel
  • SCT Transport
  • DSV
  • Globex
  • Rhenus Logistics
  • NTEX

De siste årene har stadig flere fast ansatte sjåfører blitt presset til å registrere seg som næringsdrivende. Det har blitt et problem i alle de nordiske landene og hensikten er naturligvis at bedriftene vil spare penger. Denne uken har skattemyndighetene i Sverige tatt steget ut og legger nå listen for hva som helt klart anses som ulovlig.

I Sverige er det slik at om man er selvstendig næringsdrivende, skal man ha et såkalt F-skatteseddel. Personer som innehar dette dokumentet skal selv betale sin arbeidsgiveravgift og blir å betrakte som næringsdrivende. Det er oppdragsgivers ansvar å påse at de som jobber for seg har dette dokumentet.

I tilfellet Andreassons har ingen av de nærmere 200 sjåførene F-skatteseddel eller noe annet bevis på at sosiale avgifter er betalt, dermed er de å betrakte som arbeidstakere.

Skatteverket krever nå at Andreassons Åkeri skal betale nesten ti millioner svenske kroner for sine sjåfører. I tillegg har de fått et skattetillegg på 950.000 kroner for å ha gitt uriktige opplysninger.

Andreassons Åkeri i Veddige er blant de virkelig store og hurtigst voksende transportørene i Vest-Sverige. Omsetningen har økt fra 143 millioner kroner i 2009 til 238 millioner kroner i 2011. Også resultatet har økt - fra 3,2 millioner kroner i 2009 til 6,4 millioner i fjor.

Har jobbet uten forsikring

- Sjåførene har jobbet uforsikret og uten å skatte. 120 av de polske sjåførene har trolig også jobbet mer enn et halvt år i Sverige og skulle av den anledning alene har skattet i Sverige, forteller Pia Bergman ved Skatteverket i en kommentar. Hun hevder at reglene ikke er spesielt vanskelig å tolke og påpeker at ved ikke å betale sine avgifter har eierne kunnet ta ut økt gevinst eller presse transportprisene.

- Skatteverket har ikke peiling

Saken har fått stor oppmerksomhet i Sverige siden den ble kjent og i lokalavisen Hallands Nyheter uttaler Kalle Andreasson at han har koblet inn jurister og vil påklage beslutningen. - Det eneste jeg kan si nå er at Skatteverket ikke har greie på hva internasjonal transport er, forteller Andreasson som sammen med sin kone eier bedriften.

Prinsipiell viktig sak

- Beslutningen er avgjørende for en sunnere konkurransesituasjon, fremholder TransportGruppen i Sverige. TransportGruppen er en samarbeidsorganisasjon for arbeidsgiverorganisasjonene i transportbransjen i Sverige.

- Det er en prinsipiell viktig sak. Transportbedrifter som istedet for å ansette sjåfører har latt dem drive som såkalte "selvstendig næringsdrivende" har vridd konkurransen mer i en allerede hardt presset transportbransje, skriver organisasjonen på sine nettsider. - Det er bra at Skatteverket nå gir tydelig besked om at man vil stoppe bruken av falske selvstendig næringsdrivende, uttaler direktør i TransportGruppen, Peter Jeppsson.

Også NLFs søsterbedrift, Svensk Åkeriföretag, ser positivt på skattesmellen. - Dette legger listen for andre saker og vi vet at myndighetene ser på andre bedrifter også, sier direktør Johan Lindström i en kommentar.

Er kabotasjekjøring et stort problem i Norge, eller er det en overdrivelse? Det skal Cabotagestudien bidra til å finne ut av. 
Illustrasjonsfoto

Er kabotasjekjøring et stort problem i Norge, eller er det en overdrivelse? Det skal Cabotagestudien bidra til å finne ut av. Illustrasjonsfoto