Tine endrer transporten i nord

Steensen får mer kjøring, mens Simonsen og Transport nord mister kjøring.

Publisert Oppdatert

TINE har nå inngått ny treårs kontrakt med Steensen Transport i Bodø om utvidet oppdrag med inntransport av melk fra gårdene.

Området det gjelder er fra Salten i sør til og med Langfjorden i Finnmark i nord. Endringene gjennomføres fra november 2017. Det skriver Tine i en pressemelding.

- I flere områder har vi nylig hatt en gjennomgang av inntransporten. Nå har vi gjennomgått store deler av Nord-Norge, fra Salten i sør til og med Langfjorden i Finnmark i nord, sier direktør for TINE Råvarehåndtering Ann-Norill Stennes.

Transporten i dette området utføres i dag av fire transportører:

  1. Simonsen (Harstad)
  2. Steensen (Bodø)
  3. Transport Nord (Storsteinnes)
  4. Fredeng Transport (Nord-Troms/Finnmark)

Vurderte ti alternativer

I desember 2016 sendte TINE ut forespørsler om transportopplegg og pris til fem transportører som kjører for oss i dag, samt fire nye transportører. Et alternativ med egen transport er også vurdert på lik linje med innleid transport.

Ikke bare pris

De innkomne tilbudene er gjennomgått og rangert etter følgende kriterier:

  • Pris
  • Gjennomføring av oppdrag
  • Omdømme
  • Utstyrsportefølje/bilmateriell

- Ut fra en slik samlet vurdering har vi valgt Steensen Transport. De har lang erfaring med inntransport av melk i Nord-Norge, men får nå utvidet oppdrag, sier Stennes.

Det betyr samtidig at Simonsen og Transport Nord ikke lenger får avtale med TINE. Begge disse transportørene har annen type transportvirksomhet, opplyser Tine.

Fredeng Transport mister transporten med en bil i Nord-Troms og en del av Finnmark, men fortsetter som transportør i resten av Finnmark.

Nytt ruteopplegg utarbeides

- Etter at valget av transportør nå er foretatt vil det bli utarbeidet mer detaljert ruteopplegg. I dette arbeidet er det viktig med god informasjon til produsentene og vil vil gjøre det vi kan for å få til en god prosess hvor vi involverer produsentlagene spesielt, sier Stennes.

Trer i kraft fra november

Etter planen vil det nye transportopplegget tre i kraft i november, men her kan det bli justeringer underveis. I denne perioden vil vi også bruke nødvendige ressurser med gjennomgang av rutiner og opplæring for å sikre oppstart med ny transportør, avslutter Tine i pressemeldingen.