Folk i bransjen: Ivar Åsland

Her er mannen bak prikkene

En av de mest leste sakene på Tungt i det siste, er "Fargeklatten fra Jæren", kranbileier Kim Verdal i Rogaland. Men det er Ivar Åsland som har mye av æren for den særegne stilen.

– Amcar og HotRod er kanskje det gøyeste jeg driver med, men det er ikke der jeg tjener penger. Foto: Frode Tellevik
– Amcar og HotRod er kanskje det gøyeste jeg driver med, men det er ikke der jeg tjener penger. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Motivlakkereren fra Sørlandet har ordrebøkene fulle om dagen og gleder seg til hver eneste dag han får lakke noe stort og tungt.

Det er over 30 år siden Ivar investerte i sin første lakksprøyte hjemme på Sørlandet, finansiert av konfirmasjonspengene.

Han startet i det små, med panser, hjelmer og MC-tanker, ettersom han også er i besittelse av en glødende motorinteresse. Han fikk utløp for begge deler da han etter hvert bestemte seg for at det som skulle lakkes også måtte ha hjul og motor.

Foto: Frode Tellevik
Foto: Frode Tellevik

De siste 15 årene har lastebiler dominert hverdagen hans og hatt førsteprioritet. Vi husker fortsatt bilene fra ProLine, som ble Ivars gjennombrudd i dette miljøet for rundt 15 år siden. Siden har han levert varene, bokstavlig talt.

Kunsten hans ser vi igjen hver eneste dag ute på norske veier.

– Jeg tok en pause på noen år etter at jeg gjorde The Expendables for JS Distribusjon i 2013. Jeg trengte det. Motivasjonen var ikke helt på topp og jeg tok en 60 prosent stilling i barnevernet et års tid, forteller han. Men han savnet folka, messene og utstillingene.

De siste tre årene har han derfor lakket på fulltid. – Jeg bestemte meg for å ta betalt så jeg kunne leve godt av dette.

Nå er utgangspunktet 900 kroner timen. Likevel har jeg venteliste på flere måneder, forteller han og innrømmer at prisen gjerne kan påvirkes noe av hvor spennende og utfordrende oppdraget er. Men ingen har turt å gi ham frie tøyler enda.

– Vet ikke om jeg vil ha det heller, sier han og røper at Picassobilen til Guldager er noe av det tøffeste han har sett.

Amcar og HotRod

Foto: Frode Tellevik
Foto: Frode Tellevik

Den type jobber krever mye. Det er tungt for rygg og nakke når lakkjobben strekker seg over 300 timer. Ivar jobber ofte 14 timers dag når han først setter i gang.

– Jobber som tar fire-fem dager er OK. Det er overkommelig, sier han før han fortsetter på dagens motiv, Super Mario på den nye krokbilen til Kim Verdal.

I år har Ivar også etablert seg på Østlandet, nærmere bestemt på Ås, der han har leid lokaler sammen med en salmaker, to møbeltapetserere og en kar som er dyktig på pinstriping.

De håper å få til noen fellesprosjekter etter hvert. Foreløpig har de ikke plass til lastebiler i garasjen, men Ivar har andre kunder også.

– Amcar og HotRod er kanskje det gøyeste jeg driver med, men det er ikke der jeg tjener penger, avslutter han.

Her er et utvalg figurer, produsert av Ivar Åsland, for Kim Verdal.

Foto: Frode Tellevik
Foto: Frode Tellevik
Foto: Frode Tellevik
Foto: Frode Tellevik
Foto: Frode Tellevik
Foto: Frode Tellevik
Foto: Frode Tellevik
Foto: Frode Tellevik