Motoren kan være avslått 30 % av tiden

Hybriddrivlinjen er delvis basert på kunnskapen og erfaringene fra hybridbussene og de elektriske bussene til Volvo Buss.
Hybriddrivlinjen er delvis basert på kunnskapen og erfaringene fra hybridbussene og de elektriske bussene til Volvo Buss. Foto: Volvo
Publisert Oppdatert

Med Volvo Concept Truck har Volvo Trucks utviklet sitt første hybridkjøretøy for langtransport. I kombinasjon med de andre forbedringene i kjøretøyet, utgjør den totale reduksjonen i drivstofforbruk og C02 cirka 30 prosent. Det melder Volvo selv i en pressemelding.

Volvo Trucks avduket Volvo Concept Truck i mai 2016, og har nå videreutviklet og forbedret kjøretøyet enda mer. I tillegg til aerodynamiske forbedringer, rullemotstand og redusert vekt, har den nye versjonen også fått en hybriddrivlinje - en av de aller første drivlinjene av denne typen for tung- og langtransport.

Energi fra bakker brattere enn 1 prosent

Hybriddrivlinjen henter energi i nedoverbakker som er brattere enn 1 prosent, samt fra bremsing. Den tilbakeførte energien lagres i kjøretøyets batterier og brukes til å gi lastebilen kraft i elektrisk modus på flate veier eller i bakker med lav stigning.

En forbedret versjon av Volvo Trucks' sjåførassistentsystem I-See har blitt spesialutviklet for hybriddrivlinjen. Systemet analyserer den kommende topografien for å beregne det mest økonomiske og effektive valget mellom dieselmotoren og den elektriske motoren, samt det optimale tidspunktet for å bruke den tilbakeførte energien.

Motoren kan være avslått 30 prosent av tiden

I langtransport beregnes det at hybriddrivlinjen gjør at forbrenningsmotoren kan være avslått 30 prosent av kjøretiden. Dette gir en drivstoffbesparelse på 5-10 prosent, avhengig av kjøretøyets type eller spesifikasjon, samt kjøresyklusen. Dette gir en mulighet til å kjøre i fullstendig elektrisk modus i opptil én mil, noe som legger til rette for kjøring med nullutslipp og svært lav støy.