23948sdkhjf

Nå åpner endelig IAA 2018

Det skjer bare i partallsår: Verdens viktigste nyttekjøretøymesse! Tungt er her.

Nye Actros kommer, nye Ford kommer, førerløse Volvo kommer, Scania Hybrid kommer, og altså Tungt er her… For å si det sånn – tror ikke noen på flyet nedover skulle noe som helst annet enn den 67. utgaven av IAA.

- Ja, det blir vel litt elektrisitet og connectivity igjen, da, sa en svenske til en annen på den andre siden av midtgangen. Men snakk om å være sneversynte: Når noe stort skjer i lastebilverden, da skjer det her. Eller litt før eller etter. Men uansett ser vi det her i Hannover.

Det vil si, det har ikke alltid skjedd her. Den første utgaven av IAA gikk av stabelen på Hotel Bristol i 1897 (du kan tenke deg stilen) – og det var først i 1947 at IAA kom til Hannover, og da ikke engang permanent. En annen viktig sak her, er rendyrking: Vi må helt til nyere tid, i 1991, før personbiler og ekte biler ble skilt mellom Frankfurt og Hannover.

Siden da har det imidlertid tatt av: Ved forrige messe her i Hannover i 2016 slang det innom 250.000 besøkende fra 52 land!

Men til i dag: Det siste halve året har vi blitt stadig hyppigere pepret med meldinger fra alle verdenshjørner om hva som skal skje og vises på IAA. Bare i dag har jeg sikkert 50 uåpnede meldinger om epokegjørende verdensnyheter… Snork zzz

Likevel: I dag 18. september er det altså «dagen før dagen», som betyr at vi kanskje får eller ikke får snike oss inn under silkelaknene som ligger over alle nyhetene.

Men uansett laken, er det garantert at vi skal ut å kjøre Mercedes i dag. For det tyske Daimler-konsernet tar et sikkert regigrep og kjører muskelshow på hjemmebane. Største nyheter (kanskje), største hallarealer (sikkert) og best hospitality (smakssak).

I morgen 19. september braker det løs for notatblokkene, da går det slag i slag med pressekonferanser fra klokken 08.30 og utover – mange av dem går parallelt, slik at vi er nødt til å splitte oss (og må vi på do blir det fort tre av oss).

Kanskje til forkleinelse for Mercedes Vans (kl 0830), kan vi opplyse at Iveco først ute av de store kl 0900. Nå er de store pressekonferansene ofte ganske klamme greier, hvor det hjelper å både være tålmodig, stor og høy – men selv vi småfolk kan trives med italienske pressekonferanser, der er det alltid designperler å hvile øynene på.

Neste er store happening er Volvo klokken 0930, og vi har jo allerede sett et trekkplaster derfra. Det blir spennende å høre dem forklare dette for publikum. Blir det jubel eller buing?

Så kommer fettere som ikke er fettere: Renault kjører samtidig som Volvo kl 0930, men Renault Trucks kjører først kl. 1000…

DAF slipper løs kl 1020, før Scania pumper ut sitt budskap kl 1100.

Så følger MAN kl 1130, og dette er et absolutt must å være tilstede på. I disse dager hvor Volkswagen Scania og MAN røres sammen under hatten Traton MÅ man bare høre hvordan dette blir forklart.

Rundt lunsj kommer en av de større interessekonfliktene, for mens VW Nyttekjøretøy starter sin pressekonferanse kl. 12.00, er det Ford som drar i gang kl. 12.05. Og med varslene fra Fords om en ny tung trekkvogn er jeg egentlig ikke i stuss om å droppe VW…

Så kommer en litt relaxed time hvor man kan velge mellom Maxus, Knorr-bremser, Cummins, Webasto og Schmitz Cargobull. Slik fortsetter det utover dagen.

Det som er mer interessant er faktisk hva man ikke får vite noe om før på torsdag 20. Dessverre ser det ikke ut til at Sisu holder pressekonferanse i år (heller). Til gjengjeld kan de som har notatblokker igjen gyve løs på Volgabus kl 13.00

Og etter det er det jo at IAA åpner for alvor. Da er det 7 dager i strekk med øl, wurst lastebiljunkies fra hele verden! (Altså er det fortsatt mulig å ta seg en stripe nedover).

Her på Tungt har vi alltid skrevet «litt» om IAA, det må strengt tatt oppleves. Men kikk gjennom disse nye og gamle sakene.

NB! Noe du vil at TM kikker nærmere på? Send gjerne meg eller Svein-Ove melding :)

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078