Navistar fikk nei!

Navistar International Corporation ba amerikanske myndigheter om å utsette nye utslippskrav i to år. Nå har de fått et nei på spørsmålet. Betyr det at de må gi opp forsøket på å klare EPA 2010-kravene med EGR?

Navistar

Navistar

Publisert Oppdatert

EPA (Enviromental Protection Agency) har gitt Navistar negativt svar på å utsette innføringen av de nye utslippskravene i USA med to år.

Navistar sendte en forespørsel om utsettelse sammen med The Owner-Operator Independent Drivers Association for å åpne for muligheten til å kjøpe lastebiler med motorer som holder 2007-standard og som derfor ville være billigere, i stedet for motorer som er klassifisert etter de nye EPA 2010-reglene.

The Engine Manufacturers Association (EMA) og talspersoner fra Volvo Trucks North America, Mack Trucks og Daimler Trucks North America, gikk alle mot planen fra Navistar.

Navistar er den eneste lastebilprodusenten som planlegger å benytte EGR for å klare de strengere kravene til NoX-utslipp i de nye EPA 2010-reglene. Alle de andre produsentene planlegger å benytte seg av SCR for å klare de strengere kravene.

Forslaget om utsettelse kan vel tyde på at Navistar ennå ikke har knekt koden for å klare strengere utslippskrav uten å måtte ty til etterbehandling av avgassene? Blir det SCR også for dem i framtiden?