Ned gamle Austmannalia

Slik kjørte vi før, folkens. Se spektakulær video av veien der uerfarne sjåfører ble bedt om å holde seg unna.

Vegen opp Austmannalia ble bygget etter nye vegtekniske prinsipper med maksimal stigning på 1:20. Vegstrekningen består av åtte hårnålssvinger og var i bruk frem til 1982, da denne vegparsellen ble erstattet av tunnel. Det er litt av en tur.
Vegen opp Austmannalia ble bygget etter nye vegtekniske prinsipper med maksimal stigning på 1:20. Vegstrekningen består av åtte hårnålssvinger og var i bruk frem til 1982, da denne vegparsellen ble erstattet av tunnel. Det er litt av en tur.
Publisert Oppdatert

- Uerfarne sjåfører får holde seg unna. Slik lød overskriften i Haugesunds avis en novemberdag i 2009 etter at vegvesenet åpnet gamleveien opp Austmannalia for vogntog etter at ras hadde stengt tunnelen.

De åtte hårnålsvingene kan nemlig være litt av en opplevelse og vegvesenet sendte selv ut pressemelding om at urutinerte sjåfører burde velge en annen vei enn Haukeli frem til det igjen ble lys i begge ender av tunnelen.

Åpningen av gamleveien ble forøvrig gjort etter sterkt press fra nettopp transportbransjen som hadde lite sans for å bli henvist til sørlandske hovedvei eller Hardangervidda og Sogn og Fjordane for å nå den fjerne østen.

Denne luftige videoen viser altså en tur nedover fjellet med semi og 47 tonn på veien som ble bygget allerede i 1886!

Vi hører sogar tralla slå nedi et par steder. Veien var i bruk frem til 1982, så mange av våre lesere vil nok kjenne igjen strekningen.

Nå er gamleveien fredet - og takk for det.

video