Var lei av kontorjobben

Gul transport: Ninas konebil

Nina Anneli Thomassen fra Alta bestilte konebil av den litt spesielle sorten.

Konebil fra Alta. Verken mer eller mindre. Foto: Frode Tellevik
Konebil fra Alta. Verken mer eller mindre. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Ekteparet Nina og Roy-Yngve driver entreprenørfirmaet Roy-Yngve Thomassen AS i Alta.

Han startet opp for 22 år siden og Nina kom inn og tok fatt på kontorarbeidet da de giftet seg for 15 år siden.

- Vi fikk fem barn i løpet av seks år, så jeg var ganske mye hjemme og tok meg av familien også. Dessuten syns jeg det var litt kjedelig å sitte på kontor, forteller Nina og smiler lurt.

Nina trives. Hvem ville forresten ikke gjort det ? Foto: Frode Tellevik
Nina trives. Hvem ville forresten ikke gjort det ? Foto: Frode Tellevik

Oppvokst i en lastebilfamilie og med seks brødre, hvorav fire som driver og eier Arnesen Betong, har hun trolig mest gener av den praktiske sorten.

Den store muligheten kom for fire år siden, da Roy-Yngve Thomassen AS etablerte alliansen Anlegg Nord AS, sammen med tre andre entreprenørbedrifter i området. - Nå driftes alt av Anlegg Nord, som igjen leier mannskap og maskiner av de fire eierbedriftene. Dermed forsvant mye av kontorarbeidet ut av huset og jeg trengte noe annet å drive med, fortsetter Nina.

Tiden var altså inne for å tenke nytt og kanskje oppfylle noen gamle drømmer for fembarnsmoren. - Ja, lastebilen er nok en drøm jeg har hatt lenge, innrømmer hun. Nå har hun hatt førerkort for lastebil i et års tid. Bilen kom i slutten av juni.

Nina inviterer med på en liten runde i det som har blitt altabedriftens nye flaggskip. - Det er lov å ha på sko, sier hun idet vi setter oss inn. Hun har prioritert å bruke pengene på den ytre utsmykningen på anleggsbilen.

- Det er en deilig følelse å kjøre. Føler meg litt som konge på veien, eller dronning da. Og så liker jeg å vaske. Det gjør jeg ofte, men så er jeg vel den i bedriften som har best tid til det også, konkluderer hun for seg selv.

Vi setter kursen mot Peska, skiferbruddet i Alta, der Anlegg Nord holder på å knuse og ta ut overskuddsmasse. Nina rygger opp til Cat-maskinen som skal laste Carnehl-semien bak oss. Hun slår av en prat med maskinføreren før vi kjører videre og vi benytter sjansen til å spørre hvordan responsen fra de ansatte har vært etter at hun fikk ny konebil.

Argumentet "kona til sjefen" er oppbrukt nå, tror Nina Anneli Thomassen. Her sammen med Roy Yngve Thomassen. Foto: Frode Tellevik
Argumentet "kona til sjefen" er oppbrukt nå, tror Nina Anneli Thomassen. Her sammen med Roy Yngve Thomassen. Foto: Frode Tellevik

- De mener vel at argumentet "kona til sjefen" er brukt opp nå. De er flinke til å hjelpe meg, men jeg skjønner at de mener jeg også må klare selv nå som jeg har fått såpass voksen redskap. Faktisk har jeg lyst til å prøve meg på brøyting i vinter, men da blir det med en annen bil. Jeg liker uansett best å komme meg hjem hver kveld.

Det er ikke spart på noe på Ninas nye arbeidsplass. Volvo FH750 med tandem, onspot, dynamic steering, i tillegg til lys og dioder all over. - Jeg føler at Volvo er mer jentebil enn Scania. Den er mer lettkjørt og kjennes mer som en personbil å kjøre, syns jeg. For meg var det ihvertfall aldri tvil om bilmerke, fastslår Nina.

Hun kjørte selv fra fabrikken i Sverige til Stiholt i Danmark, der ekstrautstyret ble montert. Senere hentet hun bilen og dro til Trondheim for å hente hengeren, før hun satte kursen hjem. Hun har tatt ut alle sine hemmelige drømmer på denne bilen. - Det ble en fin bil. Artig å kunne kjøre en sånn når du er helt fersk. Ikke alle som får lov til det, innrømmer hun.

Haukebø-inspirert. Vi kan forstå fargevalget. Foto: Frode Tellevik
Haukebø-inspirert. Vi kan forstå fargevalget. Foto: Frode Tellevik

Fargevalget har hun tyvlånt fra Harstadbedriften Haukebø. - Jeg har alltid likt de bilene og sa til Volvo at jeg ville ha den fargen. Roy-Yngve påstår at han ser litt firmafarger i bilen. - Det er nok av elementer der til at den passer inn i stallen, sier han og ler.

Familien Thomassen har i dag 12 lastebiler i drift for å supplere maskinparken og Nina passer på å ikke ta arbeid fra de ansatte. Da parkerer hun heller. - Jeg supplerer ved behov, men har vært ute hver dag. Fulle dager blir det sjelden, for vi skal tross alt drive firmaet ved siden av, sier hun.

Roy-Yngve Thomassen AS har fått sitt flaggskip, Nina har fått konebil og harmonien er fullkommen i Altabedriften. Kanskje noe flere burde tenke på?

Abonnement på TransportMagasinet er ihvertfall noe å tenke på. Klikk her og få det gjort!