23948sdkhjf

På solkysten:: Nissan NV400 prøvekjørt

TransportMagasinet har tatt turen til Spania og fått prøvekjørt Nissans nye varebil på solkysten.

Nesten et år etter Renault Master og Opel Movano kom på markedet er også Nissan klar med trillingen NV400.

Bilene blir produsert på samme fabrikk i Frankrike, men i følge Nissan tok det ekstra lang tid å designe frontpartiet til deres versjon. Fra Nissan Norge fikk vi tidligere i år vite at tsunamien i Japan hadde forsinket produksjonen av delene til Nissan-versjonen, noe som betydde at de måtte vente med å starte produksjonen.

Uansett hva som er grunnen til at NV400 kommer såpass lenge etter er vi i hvert fall enige i at Nissans versjon skiller seg mest ut.

Karakteristisk

Mens Master og Movano er nesten helt like i fronten har Nissan gått en annen vei med sin formgiving av fronten. Forskjermene, panser, frontlys, grill og frontstøtfanger gjør at den skiller seg ut. Men bak forksjermene er altså disse bilene identiske, bare med forkskjellige merker.

Mange alternativer

Som sine søsken er det snakk om totalvekter fra 2,8 til 4,5 tonn og lastevolum fra åtte til 17 kubikkmeter. Tre forskjellige akselavstander, fire forskjellige lengder, tre forskjellige høyder og tre motoralternativer. Ikke alle alternativene blir tilgjengelige i Norge og Nissan opplyser at kundene må kontakte sine forhandlere for nærmere informasjon om dette.

Motoren er den samme som Nissans alliansepartner Renault har utviklet. En direkteinnsprøytet firesylindret 16-ventilers turbodiesel på 2,3 liter. Og selv om dette er en nedgang fra Interstars 2,5 liter er effektene de samme,100hk, 125hk og 150hk. Momentet er økt til henholdsvis 285, 310 og 350 Nm.

For- eller bakhjulsdrift

For første gang kan også Nissan tilby valget mellom for- og bakhjulsdrevne versjoner. Forhjulsdrift betyr lavere egenvekt og høyere nyttelast, lavere rammehøyde og bedre drivstofføkonomi. Bakhjulsdrift gir bedre valg for chassis og ulike påbygg på grunn av høyere bakakselkapasitet.

Den har MacPerson uavhengig fjøring foran. Forhjuldrevne versjoner har enkel bladfjær bak mens bakhjulsdrevne modeller har enten en dobbel fjær (enkelt bakhjul) eller trippel bladfjær (tvillinghjul).

Komfortabel tur

Førerhuset har blitt et godt hakk bedre enn i Interstar og det er blitt en anelse lengre for å gi bedre beinplass. Setene er også bedret, men undertegnede kom bort i et litt utstikkende plastdeksel mellom sitteputa og ryggdelen ved utstigning. En filleting kanskje, men smådetaljer kan være avgjørende når det er snakk om arbeidsforhold. Vi noterer også at rattet er høydejusterbart, men ikke lengdejusterbart.

Robotisert

Likevel, NV400 er en komfortabel bil å kjøre.Vi kjørte en F35.15 som logisk nok vil si fremhjulstrekk, 3,5 tonn og 150 hester. Vår bil hadde også den robotiserte girkassa som fungerte bra. Likevel er det bra at den kan overstyres eller brukes som manuell, siden den ikke alltid reagerer slik du vil den skal gjøre. Særlig aktuellt blir dette i trange bratte gater og når du trenger umiddelbart aksellerasjon. Etter litt tilvenning er den likevel en behagelig følgesvenn.

Om du ikke liker halvautomatiske kasser er det en seks trinns manuell i programmet.

Tilvalg

På de spanske landeveiene kom ikke de store utfordringene, men i noen skikkelige motbakker viste 150-hesteren at den nok er det beste alternativet når bilen er lastet opp mot maks.

Vi noterer oss at doble kollisjonsputer foran er standard, men at sidekollisjonsputer er tilvalg. Tilvalg er også ESP på forhjulsdrevne versjoner, mens det er standard på bakhjulsdrevne versjoner.Om dette også bli tilffellet for de norske bilene gjenstår å se.

Sjåføren kan velge mellom forskjellige utstyrsnivåer som inkluderer nøkkelløs start, automatisk klima, automatiske pussere, dagskjørelys, parkeringssensorer, cruisecontrol, kjørecomputer, bluetooth, USB, navi fra Tom Tom og Ipod avspilling gjennom lydssystemet. Ryggekamera er også et tilvalg.

Modig plan

Nissan har satt seg som mål og doble sin andel av det europeiske markedet for lette kommersilelle kjøretøy innen tre år. I tall betyr det å øke fra en markedsandel på 2,5 prosent og 50.000 enheter i 2012 til fem prosent og 100.000 enheter i 2014.

Prisene er enda ikke klare for Norge og de første bilene er ventet på norske skilter i februar.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062