Fair Transport har våknet igjen

Nå har NLF-portalen www.fairtransport.no omsider åpnet.

– Dette er en ordning som forplikter. Bedriftene blir underlagt årlig revisjon etter strenge krav, men får samtidig muligheten til å dokumentere sitt kvalitetsarbeid på en måte som aldri har blitt gjort tidligere, sier Geir A. Mo, mens Tore Velten trykket på knappen og åpnet nettstedet.
– Dette er en ordning som forplikter. Bedriftene blir underlagt årlig revisjon etter strenge krav, men får samtidig muligheten til å dokumentere sitt kvalitetsarbeid på en måte som aldri har blitt gjort tidligere, sier Geir A. Mo, mens Tore Velten trykket på knappen og åpnet nettstedet. Foto: Stein Inge Stølen
Publisert

Det var under representantskapsmøtet denne uken forbundsleder Tore Velten fikk æren av å trykke på knappen og åpne portalen www.fairtransport.no.

Mange vil selvsagt lure på hva som har tatt så tid. Programmet ble tross alt lansert med brask og bram i 2017. Og på nettsidene til Fair Transport kan vi lese årsaken: Alle bedriftene som ville være med i ordningen ønsket samtidig at kravene skulel vøre vesentlig strengere.

Kort sagt var man engstelig for nok en bumper sticker uten praktisk verdi.

– Nå kan alle NLF-bedrifter gå inn og sette i gang sertifiseringsprosessen. Hvis man har all den påkrevde dokumentasjonen klart, er det bare å følge veiledningen steg for steg og sende inn søknaden til vurdering. Hvis man mangler noe som helst, står NLFs rådgivere klar for å veilede bedriften videre, forteller Tore Velten.

Forbundslederen og direktøren oppfordrer alle NLF-bedrifter til å gjøre seg kjent med Fair Transport-programmet og vurdere sertifisering.

– Dette er en ordning som forplikter. Det er ingen sovepute, snarere tvert imot. En blir underlagt årlig revisjon etter strenge krav.

Fair Transport-merkevaren ble først etablert i Sverige av NLFs søsterorganisasjon Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Senere ble kriteriene revidert og utvidet av NLF i Norge, for deretter å gjøres kjent over hele landet gjennom Transportturneen 2017. Men medlemmene ønsket altså strengere krav.

2018 ble derfor brukt som testperiode hvor kravene for sertifisering ble harmonert på tvers av nabolandene, samtidig som NLFs bedriftsrådgivere reiste landet rundt for å forberede medlemsbedriftene på den omfattende sertifiseringsprosessen.

– Men det er i 2019 det virkelig braker løs. Bedriftene som sertifiserer seg nå før sommeren, vil få igjen for strevet, for i august blir den siste fasen av Fair Transport-løsningen offentliggjort på www.fairtransport.no: Et digitalt søkeverktøy hvor transportkjøpere raskt og enkelt kan finne sertifiserte Fair Transport-bedrifter i det geografiske området og i den bransjen man ønsker.

– Alle som har oppnådd sertifisering legges inn i databasen med kontaktinformasjon og GPS-koordinater på et kart. I tillegg vil man også kunne se hvilke kriterier bedriften oppfyller og hvordan kvalitetsarbeidet dokumenteres.

Dette er en ny tid for seriøse transportører, mener NLF-direktøren.