Forslag til statsbudsjettet 2018

NLF: - Skuffet over døgnhvileplasser

- Vi finner ikke direkte bevilgninger til noen enkeltprosjekter, kun en vag formulering om å prioritere tre mulige prosjekter, sier Geir A. Mo i NLF.

De grønne prikkene viser eksisterende plasser, mens de andre viser planlagte døgnhvileplasser.

De grønne prikkene viser eksisterende plasser, mens de andre viser planlagte døgnhvileplasser.

Publisert

NLF er ikke fornøyd med denne delen av budsjettet.

Et enstemmig Stortingsvedtak sier at man innen 2023 skal ha 80 døgnhvileplasser ferdigstilt. I dag finnes 39. Skal man rekke å nå målet må det ferdigstilles om lag sju i året.

- Men i budsjettet er det ingen referanser til planen for utbygging av døgnhvileplasser som Statens Vegvesen hadde på høring i fjor. Det finner vi oppsiktsvekkende og ser på som et signal om at det ikke legges opp til en planmessig utbygging i tråd med Stortingets vedtak fra 2013, sier direktør Geir A. Mo i NLF.

- Vi hadde en klar forventning om å se bevilgninger til døgnhvileplasser som virkelig monnet. NLF har arbeidet hardt for å få myndighetenes forståelse for viktigheten av dette og er skuffet over at tidligere vedtak og planer nå synes å reverseres, sier direktør Geir A. Mo i NLF.

Geir A. Mo. Foto: Stein Inge Stølen, NLF

Geir A. Mo. Foto: Stein Inge Stølen, NLF

Han påpeker at kjøre- og hviletidene er viktig for å opprettholde sikkerheten langs veiene våre, men for at sjåførene skal få den hvilen regelverket legger opp til er vi avhengige av at det satses på å bygge ut plasser hvor de kan stå uforstyrret og trygt.

- En sjåfør som får døgnhvilen på en plass med gode fasiliteter er en tryggere sjåfør ute på veien, enn en som kanskje sover dårlig på en mørk rasteplass uten toalettmuligheter, sier Mo. Han understreker at dette i stor grad handler om anstendige arbeidsvilkår for en viktig yrkesgruppe i samfunnet vårt.