Scania S580 signert HSS:

Noen hundretusener dyrere enn vanlig

En av de første med kranpåbygg på neste generasjons Scania

Pent oppbygget kranbil skulle sørge for bedre respons under vintertreffet på Trysil.

Pent oppbygget kranbil skulle sørge for bedre respons under vintertreffet på Trysil.

Opprettet

Heimdal Storbilsenter (HSS) tok med et av landets aller første next-gen-Scania med kranpåbygg til vintertreffet på Trysil.

Før årets Scania Winter hadde de tydeligvis planene klare.

- Vi måtte ta med egen komplett bygget bil av siste generasjon for å få skikkelig oppmerksomhet, forklarer salgsansvarlig hos Heimdal Storbilsenter, Espen Røhmen.

Han innrømmer også at dette er en litt ekstra påkostet bil.

- Denne er nok noen hundre tusener over det som er en standard kranbil.

Nesten 1000 besøkende

HMF-forhandleren mener slike arrangement er viktige å være med på.

Røhmen synes Scania Winter byr på et unikt og bra opplegg for kunder og leverandører.

I år var det fem personer unna å nå 1000 besøkende i løpet av de 5 ukene det pågikk.

Vi vet det kommer til å komme flere pene bygg i denne sjangeren, men dette var en ryddig og stilren start levert av Heimdal Storbilsenter synes vi.

Vi vet det kommer til å komme flere pene bygg i denne sjangeren, men dette var en ryddig og stilren start levert av Heimdal Storbilsenter synes vi.

En verktøykasse har fått plass på høyre side. Som kjent er det som regel plassmangel på "krantrekkere".

En verktøykasse har fått plass på høyre side. Som kjent er det som regel plassmangel på "krantrekkere".

HMF-familien

I alt var det fem forskjellige HMF-påbyggere som sørget for bemanning, i tillegg til folk fra HMF Norge.

Heimdal Storbilsenter var der dagene da Trøndelag og Nordland var tilstede.

Bilen:

Utgangspunktet var en Scania S580 med akselavstand 3550 mm, 10 tonns framaksel.

Med kran og jibb sammenpakket har framakselen en vekt på 9750 kg og bakakselen har da 8350 kg.

Kranen:

Kranen er en HMF 5020 K6 med jibb FJ1000 K5 og vinsj.

Hoved kran rekkevidde hydraulisk 16.7 m / 2150 kg og med jibb har den en rekkevidde på 29 meter hvor max løft rett ut er 575 kg

Vinsjen klarer 2500 kg og kranen er ustyrt med EVS (Electronic Vehicle Stability) HMF´s egne stabilitetssystem. Den er dessuten pulverlakkert i svart (RAL 9005).

Påbygget:

Om påbygget forteller Røhmen at de har brukt en hjelperamme med 160 millimeters høyde.

De har plassert to kjettingkasser, en på hvert støtteben bak som er også er holdere for markplatene + integrerte lys som følger med ut.

Aluminiums skjermer over boggie er en av flere detaljer som gjør dette til en litt mer påkostet bil.

De har plassert oppbevaringsbrett med kant for stropper og kjetting, et på hver side under kran.

I tillegg har de plassert en verktøykasse i rustfristål på høyre side.

Alle aludetaljer er lakkert med slipede topper.

Aluminiumsdetaljene er selvsagt lakkert med slipede topper.

Aluminiumsdetaljene er selvsagt lakkert med slipede topper.

Kranen er en HMF 5020 K6 med jibb FJ1000 K5 og vinsj.

Kranen er en HMF 5020 K6 med jibb FJ1000 K5 og vinsj.