Hva veier tyngst?

Den nederlandske hengerprodusenten Nooteboom lanserer i disse dager et oppgradert vektberegningsprogram. Men holder det på en norsk vektstasjon?

Riktig vektberegning kan spare deg for mye penger
Riktig vektberegning kan spare deg for mye penger Foto: Nooteboom
Publisert Oppdatert

Tanken slo oss etter å ha lest pressemeldingen som lover full oversikt over akselbelastningene med det nye systemet, NOVAB 3.0. Raskere og enklere enn forgjengeren, beregner programmet optimale belastningsposisjoner for alle kjøretøykombinasjoner, får vi vite.

NOVAB 3.0 er det siste nye fra Nooteboom
NOVAB 3.0 er det siste nye fra Nooteboom Foto: Nooteboom

Man legger ganske enkelt inn detaljene om kjøretøy og gods, og NOVAB 3.0 viser deg optimal aksellastfordeling. 1200 bedrifter verden over er allerede brukere av denne skybaserte løsningen, og bruker den blant annet når det skal søkes om dispensasjoner.

Vi spurte seniorinspektør i Statens vegvesen, Kenneth Holm Vestby, om hvem som vinner dersom et slikt vogntog blir veid på en utekontroll og tallene fra vekta skulle vise seg å ikke stemme overens med denne type superverktøy fra Nooteboom og andre.

Vekt kan være en utfordring
Vekt kan være en utfordring Foto: Nooteboom

- Gitt at de har riktige norske vekter i skyen sin, så blir vi vel enige. Men vektene som er oppgitt i forskrift om bruk er jo de som gjelder. Ikke hva Nooteboom eller andre har lagt inn, svarer han. Vi velger å tolke det som at det er rom for forhandlinger.

Ble du nysgjerrig på NOVAB 3.0 kan du sjekke ut demovideoen under.

Vi anbefaler selvsagt også et abonnement på TransportMagasinet, som kan ordnes her!