Scania Winter 2015:

Norsk suksess ble internasjonal hit

Helnorske Scania Winter, som har hatt stor suksess i mange år, ble i år løftet fram av fabrikken til et internasjonalt «event».

Scania R520 fullastet med tømmer var en god opplevelse, og for utenlandske gjester ble det en opplevelse utenom det vanlige. Foto: Henrik Thorstensen, Norsk Scania AS
Scania R520 fullastet med tømmer var en god opplevelse, og for utenlandske gjester ble det en opplevelse utenom det vanlige. Foto: Henrik Thorstensen, Norsk Scania AS
Publisert Oppdatert

Like sikkert som at det er snø i Trysil, like sikkert er det at den norske Scania-importøren inviterer til sitt arrangement Scania Winter. Arrangementet som har sin base på Trysil flyplass, har i fire år vært forbeholdt norske kunder som har kommet i hopetall for å oppleve hva Scania og deres mange samarbeidspartnere har kunnet tilby. Samtidig har man fått muligheten til å prøvekjøre lastebiler i skikkelig vinterlandskap. Scania Winter ble umiddelbart en stor suksess.

Internasjonalt

På fabrikknivå i Södertälje ble det norske arrangementet lagt merke til, og i år tro fabrikken til og bestemte seg for å lage et internasjonalt arrangement av Scania Winter. I tillegg til å invitere fagpresse fra hele Europa til Trysil, blir også kunder fra Europa bedt med på vinterlige opplevelser. Arrangementet, som går over fem uker, er inndelt med en uke for internasjonal fagpresse (nesten 80 journalister deltok), to uker med internasjonale kunder, og to uker med norske kunder. Et kjempearrangement der både Scania, deres samarbeidspartnere og ikke minst Trysil for mye god PR ut av.

Vi var til stede et døgn sammen med internasjonale journalister og kan skrive under på at det var vellykket. Blaserte fagjournalister med et hav av reiseerfaring ble som guttunger igjen i snøen i Trysil-området. Her var det lagt opp til diverse aktiviteter. Til sammen 16 lastebiler sto til rådighet, alt fra gamle 4x4 militærbiler man kunne leke seg med i terrengløypa, via brøytebiler man kunne få kjøre på flystripa, til kjøring på offentlig vei med for eksempel 22 meters tømmerbil og 25,25 meters modulvogntog.

Respons

Responsen var enorm, en italiensk journalist la ut en liten filmsnutt av opplevelsene på nettet og fikk over 15.000 visninger på et døgn! Andre ble superimponert over at det gikk an å kjøre på slikt føre og lurte på alt fra akselløft, dekk og sandstrøere, mens noen fikk sitt livs opplevelse i en snøtung terrengløype. Vi tar av oss hatten for en arrangør som tør å slippe utrente journalister fra fjerne land som Tyrkia, ut på snøføre med modulvogntog på 60 tonn! Det er det ikke mange lastebilprodusenter som hadde våget. Og la oss håpe at de utenlandske journalistene drar hjem og skriver for sine lesere hvor krevende det kan være å kjøre i Vinter-Norge, så kanskje våre utenlandske konkurrenter bak lastebilrattet har litt respekt for hva som kan møte dem her. 

Du kan lese mer om årets Scania Winter i neste utgave av TransportMagasinet.

 

På Trysil flyplass fikk gjestene prøve seg som brøytebilsjåfør. Foto: Henrik Thorstensen, Norsk Scania AS
På Trysil flyplass fikk gjestene prøve seg som brøytebilsjåfør. Foto: Henrik Thorstensen, Norsk Scania AS