Norske Kjetil Dale på pallen

Klinket til med andreplass i verdensmesterskap i helgen.

Kjetil Dale ble nest best i verden i drivstoffeffektiv kjøring. Litt av en bragd.

Kjetil Dale ble nest best i verden i drivstoffeffektiv kjøring. Litt av en bragd. Foto: Volvo

Publisert Oppdatert

I juni var Kjetil Dale fra Kristiansand mest dieselgjerrig og gikk til topps i den norske finalen av Volvo-konkurransen Drivers’ Fuel Challenge. Mer enn 200 sjåfører deltok i løpet av våren ved lokale konkurranser hos Volvo lastebilforhandlere i Norge.

I helgen viste den godeste Dale seg fra en enda mer dieselgjerrig side. På fredag var nemlig 28 sjåfører fra hele verden samlet i den store finalen i Sverige.

Verdensfinalen besto i å kjøre en Volvo FH på en 6,9 km lang rute og å bruke så lite drivstoff som mulig. Årets konkurranse inneholdt også en tvist. Sjåførene ble i tillegg presset på tid. Kjørte de banen raskere enn 12.06 minutter ble det gitt ekstra bonus (fratrekk fra dieselforbruket). Men brukte de lengre enn 12.30 minutter, ble de diskvalifisert.

Dagen før finalen fikk alle deltakerne en gjennomgang av ruten. Kjetil Dale brukte dermed kvelden før finalen til å gjøre nøye beregninger av motor og løype. Han tok noen beslutninger om gir og turtall, som han hadde som ledetråd gjennom hele konkurransen.

Du kan lese en god artikkel om Kjetil Dale og hans amerikanske lastebil i denne artikkelen.

- Det gikk ut på å forstå hvordan motoren og lastebilen fungerer, sa Kjetil Dale etter konkurransen. Til daglig jobber han som daglig leder i Rolands Lastebilpåbygg.

Vinneren ble Tomáš Horčička fra Tsjekkia

Onde tunger (vår journalist Frode Tellevik) mistenker at Kjetil Dale er best på økonomikjøring fordi han har trent så mye med usykronisert.
Dessuten eier han et påbyggerverksted.

Onde tunger (vår journalist Frode Tellevik) mistenker at Kjetil Dale er best på økonomikjøring fordi han har trent så mye med usykronisert. Dessuten eier han et påbyggerverksted.