NorTrans Alta AS går mot øst

Hos NorTrans Alta AS har sementkjøring vært bærebjelken siden de startet opp på 80-tallet. Nå er imidlertid jumbohengere og kjøring mellom oljebasene langs kysten i ferd med å overta førsteplassen når det gjelder oppdrag for de 17 ansatte.

NorTrans Alta AS

NorTrans Alta AS

Opprettet

Grunnlegger Jens Einar Johansen sysler nå med etableringsplaner i Murmansk og har allerede en sementhenger i drift der borte, men nummer to er ferdig profilert på vei til Russland. Det er Stockman-utbyggingen som lokker, får vi vite. Sikkert ikke dumt å være inne med russerne når det braker løs.

NorTrans samarbeider også med andre norske transportører innen basekjøringen. De er avhengige av prøveboring i nord for at aktiviteten på Polarbase krever veitransport, men når plattformene først er her, haster det som regel alltid. Både to og av og til tre mann må til på hver bil når de 33 timene effektiv kjøring mellom basene i Stavanger og Hammerfest skal gjøres unna i ekspressfart.

NorTrans har i tillegg kranbil og annet løfteutstyr gående fast på anlegget på Melkøya. Om ikke lenge er det revisjonsstans, og da vet man av erfaring at det blir hardt trykk på vedlikeholdstjenester som innbefatter kranbiler.

Vi kommer tilbake med en fyldig reportasje om NorTrans Alta AS i TransportMagasinet i løpet av ikke så alt for lang tid.