Nostalgitreff 2017: Herlig i Halden

Til tross for at værgudene kunne vist seg fra en litt hyggeligere side, ble Nostalgitreffet på Fredriksten festning en suksess.

Nostaglitreffet på Fredriksten festning i Halden ble en suksess til tross for litt dårlig vær. Foto: Tormod Magelssen
Nostaglitreffet på Fredriksten festning i Halden ble en suksess til tross for litt dårlig vær. Foto: Tormod Magelssen
Publisert Oppdatert

Grensetreffet i Halden kunne feire 20-årsjubileum i år, men Nostalgitreffet for nyttekjøretøyer kan ikke skilte med like mange år. Allikevel kan sistnevnte trygt kalles en tradisjon, etter mange års fartstid i de fine områdene på Fredriksten festning i Halden.

Arrangementet er et samarbeid mellom svenske Albinsson & Sjöberg og deres magasin Klassiska Lastbilar, og Transporthistorisk Forening og amcarklubben i Halden. Nå er det ikke bare lastebiler som er velkomne på Nostalgitreffet. Også busser, varebiler, traktorer, motorsykler og mopeder var også på plass.

Patina eller forfall? Denne svenskregistrerte Scania-Vabis L56 kom for egen maskin.
Patina eller forfall? Denne svenskregistrerte Scania-Vabis L56 kom for egen maskin.

Alt i alt deltok det ca. 140 kjøretøy i år, hvorav omkring halvparten var lastebiler. Været var jevnt grått, med en og annen regnbyge, men det så ikke ut til å plage deltagerne nevneverdig.

Premieringen på slutten av dagen var høydepunktet for mange. Det var mange kjøretøy med høy klasse på restaureringen.

Beste restaurerte lastebil ble Jotun-bilen, en 1962 Scania-Vabis LS75 Super med tidsriktig henger. Lastebilen, som er eid av Egil Gunnleksen, Egil Haugen og Gunnar Glesåen, er for øvrig brettet ut i en stor omtale i Veteranlastebilen nr. 5 i år.

Fantastisk flott 1986 Volvo F12 tilhørende Hasse Nilsson i ângelholm, Sverige. Foto: Tormod Magelssen
Fantastisk flott 1986 Volvo F12 tilhørende Hasse Nilsson i ângelholm, Sverige. Foto: Tormod Magelssen

Etter premieutdelingen tok vi en kjapp prat med Egil Gunnleksen. -Dette var utrolig moro og vi har fått så mange positive tilbakemeldinger. Jeg vil trekke fram en person som har hjulpet til enormt mye for at resultatet har blitt så bra. Vidar Fossaas har stilt verksted til disposisjon, i tillegg til å ha lagt ned mye jobb i dette vogntoget, sier Gunnleksen entusiastisk.

1934 Køln-Ford BB, eid av Falken AS imponerte. Foto: Tormod Magelssen
1934 Køln-Ford BB, eid av Falken AS imponerte. Foto: Tormod Magelssen

Det var også flere stolte vinnere i Halden denne dagen. Ole Gunnar Tuft fra Bergen vant «Mest sjarmerende lastebil» med sin flotte Scania 142 Royal med semitrailer. Endre Mo fra Modalen i Hordaland, slo til og fikk tre premier. Den gjeveste var nok «Peoples choice», men han tok også med seg førsteplassen i «kult-klassen», samt «Longest Distance» for å ha kjørt 770 km en vei til treffet.

Ellers vant Roger Heggeriset klassen for US-Trucks, Veteranbussgruppa til Nettbuss i Østfold premie for beste buss, Sverre Thu for beste varebil med sin strøkne Volvo Duett, og Bjørn Kværner vant prisen for beste traktor.

To flotte stjernebiler! Mercedes-Benz LP2633 (t.v.) eid av Lars Petter Lilletorp fra Degernes, ved siden av en Mercedes-Benz LP1632 eid av Lars Gardsteig fra Rauland. Foto: Tormod Magelssen
To flotte stjernebiler! Mercedes-Benz LP2633 (t.v.) eid av Lars Petter Lilletorp fra Degernes, ved siden av en Mercedes-Benz LP1632 eid av Lars Gardsteig fra Rauland. Foto: Tormod Magelssen

Det blir en større reportasje i Veteranlastebilens utgave nr. 6.

Du kan tegne et abonnement her.

Dette var gøy, utbrøt f.v. Egil Gunnleksen og Egil Haugen som vant førstepris for beste restaurerte lastebil med Jotun-bilen. Foto: Tormod Magelssen
Dette var gøy, utbrøt f.v. Egil Gunnleksen og Egil Haugen som vant førstepris for beste restaurerte lastebil med Jotun-bilen. Foto: Tormod Magelssen