NSB versus NSB

NSB kan nå miste flere av kunder. En ny reisegaranti gjør det mer attraktivt å reise med buss. Det paradoksale er at TIMEekspressen, som innfører garantien, eies av NSB.

Publisert Oppdatert

I april lanserer TIMEkspressen en reisegaranti for kunder som blir forsinket. Det nye reisegarantien innebærer at passasjerene kan få refundert utlegg til alternativ transport hvis de blir mer enn 20 minutter forsinket på reiser under én time. Beløpet øker med reisens varighet og begrenses ved tusen kroner, forteller NTB i en melding.

NSB har begynt å miste kunder etter fem år på rad med økende passasjertall, og tallene for de første åtte månedene av 2009 indikerer en nedgang på 3 prosent sammenlignet med 2008, skriver Aftenposten.

TIMEkspressen eies av NSB og har i flere år hatt en kraftig økning i antall reisende. Bare mellom Tjøme og Oslo har antallet passasjerer økt med 15 prosent de første månedene i år, sammenlignet med samme periode i 2009.