Dette må du vite om nye Actros

Det siste fra lanseringen i Berlin, kommer til Norge i april.

Fra scenen i Berlin, med 200 journalister fra hele verden
Fra scenen i Berlin, med 200 journalister fra hele verden Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Saken oppdateres:

Olav-Kåre Thingwall passer på
Olav-Kåre Thingwall passer på Foto: Svein-Ove Arnesen

Nyeste Actros kommer til Norge i april, opplyser informasjonssjef Olav-Kåre Thingwall ved scenekanten i Berlin.

Salgsstart skjer etter IAA i slutten av september.

Nye Actros utstyres med teknologi som gjør at den kan bremse, akselerere og styre selv. Active Drive Assist er det nye navnet å lære seg. Og systemet er operativt i alle hastigheter.

Bilen er imidlertid fortsatt ikke klargjort for platooning i real life, opplyses det.

Det er også første serieproduserte lastebilen som kommer standard med (to) bakovervendte kamera i stedet for konvensjonelle speil. Du får i stedet to 15-tommers skjermer, en i hver A-stolpe. Sparer antagelig tonnevis med luftmotstand...

Festene til speil finnes imidlertid fortsatt.

Ikke vær redd, den kommer med dieselmotor (3-5 prosent lavere forbruk).

Fleetboard kommer integrert i touchdisplay, og mange funksjoner virker akkurat som på en moderne smartelefon. Og mobilen er selvsagt integrert via Apple Car Play og Android Auto.

SPØRSMÅLET er imidlertid hvordan føreremiljøet blir, når når brytere og vridere erstattes av touchpaneler...

- Men det er ingen store endringer på utvendig design. Same wrapping, new shit, sier Svein-Ove fra Berlin.

- Denne lanseringen går først og fremst på sikkerhet og økonomi.

Kamera følger semi, og indikerer sikre område ved sving, og kan også vise vidvinkel.

I tillegg kommer områdeovervåking, som gjør at man evt. kan oppdage/dokumentere tyveri og hærverk når man sover.

Bilen produseres fortsatt på fabrikken i Wörth som før, men det er gjort storte endringer for å tilpasse den nye cockpiten - og ikke minst alt det nye av informasjonsteknologi som skal på plass.

- Hva med girkasse da?

- Den nyeste girkassen kom faktisk allerede ved årsskiftet og er på plass i dagens generasjon, svarer informasjonssjef Olav-Kåre Thingwall. - Denne er kjappere i tankegangen enn det man kanskje er vant til på biler før det.

Foto: Svein-Ove Arnesen
Foto: Svein-Ove Arnesen