Ny DAF vises nå

Neste generasjon DAF avduket i dag.

Publisert Oppdatert

Tirsdag ble nye generasjon DAF CF og XF avduket i Birmingham. Bilene går i produksjon sommeren 2017. Her er hovedpunktene:

  • Mindre vekt (100 kg)
  • Oppdatert design
  • Nye Paccar MX-11 og MX-13 motorer
  • Ny TraXon automatisert gearkasse
  • Nye bakaksler med raskere utveksling
  • Ny Paccar motorbrems
  • Serviceintervaller på opp mot 200.000 km
  • Bedre flåtestyringsverktøy

Lavere drivstofforbruk står alltid som en overskrift uansett hvilken produsent det er snakk om. Like under pressebildet står alltid hvor mye lavere forbruk de har hostet opp denne gang. DAF går hardt ut og proklamerer opp mot 7% lavere drivstofforbruk. Det maksimale dreiemomentet er økt og slår inn ved 900 omdreininger. Dermed kan de cruise ved lavere turtall - og igjen spare diesel. Dette sparer naturligvis ikke mange prosentene, men sammen med mer bruk av eco-roll, bedre samspill alle komponenter imellom osv. har de altså klart å skape en så stor reduksjon. Iallefall i egne testmiljøer.

Nye CF og XF leveres som standard med nye, automatiserte 12-trinns gearkasser. Du kan bestille 16-trinn som ekstrautstyr.

Bremsekraften er økt. Motorbremskraften øker fra 320 til 340 kW på MX-11, mens storebror MX-13 motoren har en maksimal kraft på 360 kW. Ved omdreininger fra godt brukte 1200 til 1500 o/min reklameres det med en økt bremsekraft på opp mot 30%.

100 kilo lettere og lengre intervaller

Etterbehandlingssystemet for avgassrensingen er mer kompakt enn tidligere. Det gir bedre plass på chassiset til f.eks drivstofftanker, kompressorer, verktøykasser eller kranstøtteben. Her har DAF tryllet frem en vektreduksjon på 50 kilo. Sammen med vektoptimaliseringer på motor og chassis er nyttelasten på CF og XF 100 kilo høyere. Det betyr at sjåførene godt kan legge på seg litt uten at det går vesentlig ut over nyttelasten, altså.

Tar vi ikke feil, var det tidligere 150.000 kilometer mellom serviceintervallene. Nå kan dette forlenges til 200.000 km. I 1997, da DAF 95 ble vist i ny drakt, var det fokus på de lange serviceintervallene på hele 50.000 km. Verden går fremover.

Flåtestyringen

Også var det flåtestyringen. Det er enhver lastebilprodusents mantra for tiden. Ikke så rart, det er trolig også her det er mest å hente. I DAFs verden heter systemet kort og godt DAF Connect. All info om posisjon, kilometer kjørt, forbruk osv. kan spesifiseres etter kundens ønske og vises online. Dessuten kan egendefinerte alarmer gå om avvik oppstår.

Det betyr at det i fremtiden ikke vil kunne være mulig for en lastebileier å si at sjåføren har brutt kjøre- og hviletid uten at han har visst om det. Vi forventer flere bøter til eier og ikke bare sjåfører fremover, men det får bli en annen skål.

Sjåførkomfort

Nytt interiør og nytt klimaanlegg er blant de store endringene i sjåførhjemmet. Nye farger all over. Dessuten skal man fortsatt ikke kimse av XF Super Space Cab med volum på 12,6 m3. Super Space Cab innførte på en måte ny standard i så måte da DAF forlenget hytta med 20 cm. Det var vel omkring 1995 en gang, mener vi å huske.

Klimaanlegget skal være finere tunet ved å kun kjøle luften akkurat nok til å treffe riktig grad. (Sparer drivstoff må vite) Restvarmen fra motoren benyttes også bedre enn tidligere. Det uttrekkbare bordet og lagringsplassen er som tidligere, men en ny kontakt har sett verdens lys - bokstavelig talt. Lyskontakten kan dimmes. Cruisekontrollen er logisk plassert på rattets høyre side.

TransportMagasinet er invitert på kjøretur i mai. Da får du vite mye mer om DAFs nye CF og XF.