Ny Kårstad-konkurs

Nok en bauta i norsk transport er borte. Etter 34 års drift er det definitivt kroken på døra og 62 ansatte mister jobben.

RIP. Nok en bauta i norsk transporthistorie er nettopp det - historie.

RIP. Nok en bauta i norsk transporthistorie er nettopp det - historie.

Publisert Oppdatert

Det er ikke mer enn litt over et halvt år siden at styreleder Dag-Jøran Hjelmeland sist måtte gi de ansatte den triste beskjeden. Etter 34 års drift var et av Vestlandets største transportbedrifter konkurs.

Les også: Kårstad Transport konkurs

I siste time ble dog den tradisjonsrike transportbedriften reddet etter lange forhandlinger med banker og bostyrer. Dermed mistet ingen av de dengang 60 ansatte jobben, og bedriften gjenoppsto under samme navn.

Les også: Kårstad Transport gjenoppstår

Nå er det dog kroken på døra for andre gang. Til NRK forteller Hjelmeland at det er et stort nederlag å gi seg, men at de ikke har klart å tjene penger siden de startet opp pånytt. Totalt 62 ansatte fikk dermed en trist påskehilsen. - Det har vært tøft for de ansatte under hele prossessen og de er klart preget av situasjonen, sier han.

Til avisen Firda.no utdyper styrelederen at de ikke ennå er teknisk konkurs, men at det er mot den veien det gikk. -Vi ville ikke klare å betale regningene våre fremover, og valgte derfor selv å melde oppbud nå.

På den måten vil vi klare å betale rundt 70% av kreditorene det vi skylder, sier Hjelmeland og avviser at de vil forsøke en tredje gang. Nei, det er definitivt slutt for Kårstad Transport, avslutter han.