Ny MAN 640 til Konterud... og til Eliassen

Med 60 tonn totalvekt betyr en kraftig motor høyere gjennomsnittshastighet, kortere kjøretid og man er i liten grad til hinder for annen trafikk.

Konterud Transports nye tømmerbil skal kjøre mye i Trysil. Foto: Halvdan Korsmo

Konterud Transports nye tømmerbil skal kjøre mye i Trysil. Foto: Halvdan Korsmo

Publisert Oppdatert

For noen år tilbake besøkte TransportMagasinet Konterud Transport i Våler. Tredje generasjon lastebilsjåfør, Odd Harald Konterud, ble innvadert av spørsmål om livet som tømmertransportør.

Den gang, i 2014, hadde de 11 biler i drift. I dag er det nesten dobbelt så mange, deriblant tre MAN.

Nå har de nettopp fått en ny bil, en MAN TGX 26.640 6x4 med Alucar tømmerpåbygg og FTG kran. Odd Harald forteller i en pressemelding fra MAN at denne bilen kommer til å gå mye til og fra Trysil.

– De som kjenner Trysilveien, vet at den har mange lange og tunge bakker. Med 60 tonn totalvekt betyr en kraftig motor høyere gjennomsnittshastighet, kortere kjøretid og man er i liten grad til hinder for annen trafikk. Dessuten forenkler en stor motor arbeidet i skogen, forteller han. Han sier han er godt fornøyd med de øvrige MAN bilene selskapet har i dag og har hatt tidligere, så han har stor tro på nybilen.

Mange tømmertransportører velger det største som er å få, nærmest uansett. Odd Harald er ikke der. – Det kommer an på kjøringen. På flatlandet her i Solør holder det fint med 500 hk, sier han.

Tømmermann i Troms

En annen som har høstet en del erfaringer med den største D38-motoren i tømmerkjøring, er Alf-Erik Eliassen, innehaver av A. Eliassen Transport på Storsteinnes i Troms. Han tok i bruk en MAN TGX 26.640 6x4 i starten av april. Bilen har kombinasjonspåbygg, plan med tømmerstaker, levert av SLP i Övertorneå i Nord-Sverige.

Siden da har bilen gått i tømmerkjøring. – Mye av kjøringen foregår fra Nord-Troms til Målselv. Dette er 30 mil en vei på til dels krevende veier med tillatt totalvekt på 60 tonn for tømmer. En kraftig motor kommer godt med her, sier Alf-Erik og legger til at bilen har gunstig drivstofforbruk. – I tillegg har sjåføren latt det gå sport i å kjøre så billig som mulig, og det betyr penger spart.

A. Eliassen Transport fikk sin nye MAN TGX 26.640 6x4 mens det ennå var snø på bakken. Bilen går i lang tømmertransport fra Nord- til Midt-Troms. Foto: Halvdan Korsmo

A. Eliassen Transport fikk sin nye MAN TGX 26.640 6x4 mens det ennå var snø på bakken. Bilen går i lang tømmertransport fra Nord- til Midt-Troms. Foto: Halvdan Korsmo

Selskapet har også en del annen type kjøring, som rundballer, kraftfor og kunstgjødsel, blant annet for Fiskå Mølle. Med kombinasjonspåbygg kan den nye bilen fint brukes til slik transport.