Ny monsterbil og landets største lastebilkran

Eriksen Kran er først og størst med Scania og Palfinger. Men vi vet at Klepp Spesialtransport ligger like i hælene med Volvo og Effer.

Rolf Eriksen, fra Eriksen Kranservice AS, har gjennomført første arbeidsdag i sin nye arbeidsplass.
Rolf Eriksen, fra Eriksen Kranservice AS, har gjennomført første arbeidsdag i sin nye arbeidsplass. Foto: Scania
Publisert

Enkelte dager på jobb er bedre enn andre. For Rolf Eriksen var det trolig en god dag forleden. Ikke nok med at nybilen er - skal vi si hakket - mer spekka enn en «vanlig» kranbil, men kranen er også med sine 200 tonnmeter Palfingers største og første kran montert på bil i Norge.

For de teknisk interesserte:

For å oppnå vektberegning på 41-tonn med generell dispensasjon, landet Rolf og Scanias selger på et 10x4*6 chassis. For å oppfylle kravene til dispensasjonen ble det søkt S-ordre om flytting av siste aksel ca. 500mm bakover, for å tilfredsstille en akselavstanden over 7.81m. Avstanden ble da 7,90m. På denne måten ble akselgruppene ble delt opp slik at vektene for hver aksel ble som følger: 1+1+boggi+1, istedenfor 1+1+tridem – som bla. ville ført til en mindre smidig bil.

La oss ta bilen først: Det er en femakslet Scania R 730 10x4*6NB med CR20H hytte, i arctic silver og med V8-design interiørpakke.

Rolf Eriksen er ikke uventet godt fornøyd med sin nye flotte arbeidsplass. Den er forøvrig finansiert og forsikret gjennom Scania Finans.

Samtidig, litt vestover, ligger Klepp Spesialtransport og venter på skilter på sin nye kranbil. Det er også en 200 tonnmeter, men denne er fra Effer og bilen er en Volvo FH.

I mai-utgaven av TransportMagasinet vil vi ta for oss begge disse heftige bilene i en fyldig reportasje.

Et rått parti. Det er ikke annet å si.
Et rått parti. Det er ikke annet å si. Foto: Scania