Ny Peterbilt på plass

I fjor var verken Kenworth eller Peterbilt til stede på MATS, i år stod de der med flere lastebilnyheter enn de fleste.

Peterbilt 587 er en av nyhetene på MATS 2010.

Peterbilt 587 er en av nyhetene på MATS 2010.

Publisert Oppdatert

Peterbilt 387 har blitt vesentlig oppgradert og endret modellbetegnelse til 587. Ved første øyekast er det kanskje ikke så lett å oppdage forskjellene, men først og fremst er det endringer i fronten.

Blant annet er det snakk om en mer aerodynamisk snute med nye hovedlykter i "friform-design", som gir bedre lys enn på den gamle 387. I bakkant av sleeperen har man lagt på en gummileppe som skal sørge for å føre luften ut forbi hengeren og dermed gi lavere luftmotstand som i sin tur sørger for bedre drivstofføkonomi. Også den utvendige solskjermen er ny. Styregeometrien er også endret og har blant annet ført til 12% mindre svingradius enn på 387-modellen.

Innvendig er modellen oppgradert med blant annet et nytt dashbord der fargen er "skutt inn" i plasten for å unngå flassing og bleking av dashbordet. Samtidig har de redusert blankhetene slik at man skal slippe å få sjenerende reflekser i dashbordet.

Også hos Peterbilt var det stor interesse rundt de nye Paccar-motorene, naturlig nok, og vi sitter igjen med en følelse av at Paccar kuppet messa dette året med flest nyheter.

Bildet: Peterbilt 587 er en av nyhetene på MATS 2010.