Ny Ranger med mer krefter og økt nyttelast

Med mer krefter, økt nyttelast og forbedret komfort skal Ford ta opp konkurransen mot bestselgerne på pickupmarkedet. Nye Ranger har fått nye motorer, mer utstyr og forbedrede egenskaper som nyttekjøretøy og lastbærer.

ford ranger 2012
pickup

ford ranger 2012 pickup

Publisert Oppdatert

Basert på en helt ny global pickup-plattform lanserer Ford høsten 2011 en helt ny serie Ranger pickup. Fra forbedrede krefter og sikkerhet til økte tilhengervekter, mer nyttelast og ny teknologi fremstår nye Ranger i følge Ford, som klar segmentleder. I tillegg til merkbart forbedrede evner som nyttekjøretøy, får eierne mer plass og komfort kombinert med utstyr og kjøreopplevelse som skal forbindes med en velutstyrt personbil.

5-sylindret dieselmotor

Blant viktige forsterkninger er tre nye motorer. To Duratorq TDCi dieselmotorer med common rail direkteinnsprøyting og nye 6-trinns automatiske og manuelle girkasser.

Standard motor er en ny firesylindret 2,2-liters Duratorq TDCi dieselmotor med maks dreiemoment på 375 Nm og effekt på 150 hk. I tillegg leveres Ranger med en 3,2-liters 5-sylindret Duratorq TDCi med 470 Nm dreiemoment og 200 hk effekt, og på utvalgte markeder vil en ny 2,5-liters bensinmotor være tilgjengelig.

Pickupen har også utstyr, funksjoner og mer smartteknologi enn noen gang før, deriblant adaptiv lastekontroll, stabilitetsfunksjon for tilhenger, stemmekontroll og bakoverrettet kamerasystem. Nye Ranger vil også kunne leveres med Fords elektroniske stabilitetsprogram (ESP), som inkluderer firehjuls traction control og systemer som skal hindre velt.

Lanseres i 2012

Akselavstanden er økt til 3220 mm og sporvidden er økt til 1560 mm for 4x4-modellen, og 1590 mm for 4x2-modellen. Ranger skal ha liten svingradius som gjør den lett manøvrerbar for parkering og kjøring i trange bygater. Tannstangstyringen bidrar til robuste ytelser samtidig som den leverer mer presis styring.

Lasteplanet på Double Cab er over 100 mm bredere enn før - 1549 mm langt og 1560 mm bred - med et volum på 1,21 m3. Bredde mellom hjulkassene er 1139 mm på alle modeller. Bredde på bakluke åpningen er 1330 mm. Tilhengervektene er økt og utvalgte modeller vil ha en nyttelast på opptil 1,5 tonn.

Ranger har fått det Ford omtaler som et dristig og moderne eksteriørdesign og som designere kaller "21st Century Tough". Det nye designet skal appellere til en ny generasjon pickup-eiere. Interiøret er formet for at det skal være lett å gli inn i og ut av, med betjeningselementer som tillater bruk av arbeidshansker.

Den nye pickupen vil bli tilgjengelig for kunder i begynnelsen av 2012.