Trenger flere observasjoner i Norge:

Ny runde med Cabotagestudien

Forrige runde av Cabotagestudien ga svak uttelling for Norges del. 21. mai starter en ny runde, denne gangen med fler land enn noensinne.

I forrige runde av Cabotagestudien var tallene for Norge usikre, derfor håper man på enda større engasjement denne gangen. 
Illustrasjonsfoto: Tormod Magelssen
I forrige runde av Cabotagestudien var tallene for Norge usikre, derfor håper man på enda større engasjement denne gangen. Illustrasjonsfoto: Tormod Magelssen
Publisert Oppdatert
-I denne utgaven av Cabotagestudien deltar Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Belgia og Nederland, forteller Sternberg. 
Foto: Jonas Ohlin
-I denne utgaven av Cabotagestudien deltar Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Belgia og Nederland, forteller Sternberg. Foto: Jonas Ohlin
-Engasjer venner, kolleger og andre bekjente. Alle observasjoner er viktige.
Henrik Sternberg, transportforsker ved Universitetet i Lund

 

Cabotagestudien kjenner vel de aller fleste til nå. Studien som forskere ved Universitetet i Lund i Sverige har dratt i gang, har som formål å kartlegge utenlandske lastebilers bevegelser, først i Sverige, dernest ble den gjennomført for Sverige, Danmark og Norge. Det er brukere av Cabotage-appen som har stått for registrering av lastebilene skilt.

I den første versjonen av Cabotagestudien viste det seg at litauiske biler er de vanligste kabotasjetransportørene, men Eurostat har ført opp disse som veldig lave og konfidensielle.

Skal være offisiell

-Godsstatistikk skal være offisiell. Med flere observasjoner i Norge kommer vi til å kunne vise omfanget av systematisk kabotasje i Norge. Vi har sett mange interessante mønstre i Norge, men vi behøver ca. 40 prosent flere observasjoner for at vi skal kunne gå ut i bred front med tallene vi har i Norge. Om alle norske brukere gjør 20 flere observasjoner hver enn forrige gang så er vi i mål. Engasjer venner, kolleger og andre bekjente. Alle observasjoner er viktige, sier Henrik Sternberg, transportforsker ved Universitetet i Lund, og mannen som står bak prosjektet, til Tungt.no.

Det var store forventninger til den norske delen av Cabotagestudien, som ble foretatt senhøsten 2013. Da fikk man inn interessante tall for Sverige og Danmark, mens tallene for Norge var litt for dårlige til at man egentlig kunne bruke dem til noe særlig. I følge Sternberg bør andelen tagginger øke fra ca. 28.000 til 40.000. Da bør vi kanskje prøve å få det til på nytt?

Henrik Sternberg er transportforsker ved Universitetet i Lund i Sverige, og mannen bak Cabotagestudien. Nå håper han nordmenn vil delta i den nye studien som starter 21. mai. 
Foto: Privat
Henrik Sternberg er transportforsker ved Universitetet i Lund i Sverige, og mannen bak Cabotagestudien. Nå håper han nordmenn vil delta i den nye studien som starter 21. mai. Foto: Privat

Ny runde

21. mai starter en ny og større utgave av Cabotagestudien, denne gang hele syv europeiske land omfattet av studien. I tillegg til Norge, Sverige og Danmark, har man fått med seg Tyskland, Østerrike, Belgia og Nederland. Denne gangen skal taggingen av registreringsnummer holde på i to og en halv uke, deriblant tre helger. Sistnevnte er spesielt viktig fordi man i helgene som oftest står i ro med de utenlandske vogntogene.

-Det er også viktig at de norske brukerne tagger alle utenlandske lastebiler, også de svenske. Dessuten må man huske på at det er registreringsnummeret til trekkvogna, og ikke tilhengeren som skal tagges. Man bruker appen som heter Cabotagestudien, og som kan lastes ned fra App Store og Google Play, forklarer Sternberg.

Gratis

Henrik og hans team får forøvrig ingen betaling fra Norge.

-Vi gjør dette fordi vi brenner for å få fakta om bransjen, og vi håper at alle norske sjåfører forstår alvoret i utviklingen vi ser, avslutter Sternberg.

Da blir vår klare oppfordring til alle våre lesere; tagg flest mulig utenlandske lastebiler i perioden 21. mai til og med 9. juni, slik at forskerne får et størst mulig tallmateriale å forholde seg til. Målet er å finne ut hvor mange utenlandske lastebiler som kjører kabotasje i Norge. Prosjektet kan også følges på Cabotagestudiens norske Facebook-side, samt på hjemmesiden til Cabotagestudien.    

Les også:

Jeg er i gang, er du?

TransportMagasinet premierte de flinkeste

Usikkert kabotasjeresultat for Norge

 

Det er viktig å tagge alle utenlandske lastebiler med Cabotage-appen, også svenske. Husk at det er registreringsnummeret på trekkvogna som skal registreres. Illustrasjonsfoto: Tormod Magelssen
Det er viktig å tagge alle utenlandske lastebiler med Cabotage-appen, også svenske. Husk at det er registreringsnummeret på trekkvogna som skal registreres. Illustrasjonsfoto: Tormod Magelssen