23948sdkhjf

Nye Actros innfrir så det holder

Allerede etter få kilometer bak rattet i en Mercedes-Benz Actros med det største førerhuset, Gigaspace, så sitter bilen i ryggmargen min.

På forsommeren lanserte Mercedes-Benz den splitter ny Actros med brask og bram. Ikke mindre enn 8 milliarder kroner har de brukt på utviklingen, og da regner nok de fleste med at dette skulle bli bra. Så, under Transport 2011, kunne den norske Mercedes-Benz-importøren sole seg i glansen på Lillestrøm, da de stolt kunne vise fram den nye bilen for første gang for publikum.

Og Norges Varemesse hadde knapt nok rukket å stenge dørene etter utstillingen, før undertegnede satt på flyet til Tyskland på det jeg vil kalle for årets viktigste tur. Jeg skulle ned for å få lov til å prøvekjøre den nye lastebilen. Jeg skal ikke stikke under en stol at jeg gledet meg som en guttunge til oppdraget.

På plass utenfor flyplassen i München startet det hele. Der sto et stort antall Mercedes-Benz Actros trekkvogner, koplet til lastede semitrailere, klare for prøvekjøring. Ruta var lagt opp i tre strekker, i begynnelsen hovedsakelig på autobahn, deretter ble det tid for et bilbytte før neste strekk, som inneholdt litt mer variert vei. Den siste biten inn til Ulm hadde litt mer landeveiskjøring i form av vanlige veier.

Allerede etter få kilometer bak rattet i en Mercedes-Benz Actros med det største førerhuset, Gigaspace, så sitter bilen i ryggmargen min. Noe av årsaken er trolig at jeg finner en for meg riktig sittestilling, ikke minst takket være at Actros nå kan skilte med en rattjustering av "skandinavisk" modell. I løpet av de 22 milene vi kjørte fra München til Ulm, rakk jeg å kjenne litt på bilen. Støynivået var meget lavt, nærmest som i en turistbuss, og komforten var i samme klasse.

Dagen etter var det samling på et lukket område i Münsingen. Der hadde tyskerne også gjort hjemmeleksa si. Til sammen hadde de 60 vogntog (pluss 15 i reserve) til rådighet, hvorav en hel del var av dagens modell. På en 3,6 mil lang vei på lukket område hadde de laget flere oppgaver, blant annet brå filbytte og slalomkjøring, i tillegg hadde de asfaltert opp en strekning der understellet fikk kjørt seg på et svært humpete underlag.

Først kjørte jeg en full runde med dagens Actros, eller Actros MP3 som MB-folket ynder å kalle den. Deretter var det tilbake til utgangspunktet der det ble bilbytte til en lik utgave av den nye Actros, før det ble en ny runde med de samme øvelsene. Spesielt slalomkjøringen var det merkbar forbedring med den nye modellen. Der Actros MP3 krenget og virket veldig myk, så var nykommeren "stiv som en racerbil".

Etter runden inne på det lukkede området, bar det ut på landeveiskjøring. Münsingen ligger i et område med topografi som kan minne om den norske, og løypa gikk på interessante og smale veier. De kunne sammenlignes med noe av det vi har i Norge, men veidekket var altfor bra i forhold.

Etter to dagers prøvekjøring av nye Actros, tør jeg påstå at den innfridde mine forventninger. Men det gjenstår å se hvordan den fungerer her hjemme på berget. Importøren tør ikke love oss noen testbil før langt utpå våren eller forsommeren neste år. Skulle derimot noen av våre lesere vite om en norsk kundebil som vi kan benytte før den tid, er det bare å ta kontakt. Vi håper og tror det kan ordne seg.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078