Tekno-bomben fra Daimler

Glem kameraspeilene. Det enkeltstående mest imponerende ved nye Actros er faktisk den selvregulerende cruisecontrolen for svingete landeveier og småveier. Denne bilen kjører imponerende bra av seg selv – selv gjennom hårnålssvinger.

Et 30-talls biler klar til kjøring. Største samlingen jeg har sett siden lanseringen i Munchen i 2011
Et 30-talls biler klar til kjøring. Største samlingen jeg har sett siden lanseringen i Munchen i 2011 Foto: Haakon Førde
Publisert

Nybillansering, MB Actros i Barcelona.

«Hvorfor nye Actros ikke ser ny ut? Fordi vi ikke trengte å gjøre noe med bilen utvendig. Under skallet er dette en helt ny datamaskin!»

Vel, om ikke ordrett, så var det det Daimlers representanter sa ved kjørelanseringen av den nye bilen i Barcelona denne uken. Under skallet er det svært mye nytt og spennende.

Og selv om jeg og alle andre helt sikkert har forventet alle fremskrittene Mercedes serverer, var det fortsatt en mektig opplevelse å prøve dem.

Liten stælk over sidedørene holde utsikt bakover.
Liten stælk over sidedørene holde utsikt bakover. Foto: Haakon Førde
Actros ladermobilen din induktivt
Actros ladermobilen din induktivt Foto: Haakon Førde

Den mye hypede kameraløsningen som erstatter sidespeilene (obs, front og blindsonespeil består underlig nok, selv om de jo lett kan erstattes av kamera de også), er etter første forsøk faktisk noe av det MINST imponerende.

Rettere sagt, det tar akkurat to minutter før man har vent seg til kameraspeilene – og antagelig et par dager før man har lært seg alle finessene. Fra nå kommer vanlige speil til bare å virke irriterende utdaterte.

Joda. Det kommer nok til å dukke opp problemstillinger med kameraene også. Men de små kamerahusene er plassert ute av «harms way». De er små, robuste og ganske rimelige. Og skulle de måtte erstattes, er de enklere enn å skru av og på enn et knust speil.

Og ja, linsene kan varmes med et tastetrykk og er lett å holde rene. Flere problemer?

Med Thingwall som fotomodell bak rattet og humørfylte Ingo som beifahrer drar vi ut på motorveien sørover fra Sitges, og da er det først den «vanlige» prediktive cruisecontrolen PPC som settes på prøve. Også den er stadig mer avansert.

Nå har Daimler/Mercedes har alltid ligget i front på dette området (og jeg har vært med på denne utgaven av Actros siden den imponerende statiske lanseringen i Brussel og første prøvekjøring i München i 2011). Men for en utvikling som har skjedd på disse årene. Og nå integreres stadig flere finesser koblet opp mot GPS og kartdata.

Look: "No hands" Thingwall!
Look: "No hands" Thingwall! Foto: Haakon Førde

Selv aircondition! Presis på det tidels av et sekund vi kjører inn i en tunnel, skrur luftsystemet seg automatisk over på resirkulering! Og av igjen når vi kommer ut. Basert på kartdata. Høres corny ut kanskje, men dette er generasjonsskifte i databehandling. Her er det ikke snakk om å vente til at man har oppdaget forurenset luft.

Men snart er det jo ikke forurensing i tunneler heller, så det er kanskje mer imponerende om de legger inn full blås på vinduene i tunneller med fare for kondens og dugg…

Våkne, opp med henda!
Våkne, opp med henda! Foto: Haakon Førde
Om du ikke legger hendene på rattet nå blir du "straffet".
Om du ikke legger hendene på rattet nå blir du "straffet". Foto: Haakon Førde

Nye Actros er i denne utgaven selvkjørende på nivå 2. Man trenger for så vidt ikke en gang sette på selvkjøringsfunksjonen for å oppleve dette. Feltassistenten alene hjelper på skulle du sovne og skjære ut over sidelinjen.

Da svinger den selv bilen tilbake i feltet. Faktisk tror jeg du kan sitte der ganske lenge med hjerteattakk eller hjerneblødning og fortsatt holde deg trygt på veien i 90 km/t (som er lovlig motorveifart for lastebiler i Spania).

Og slår du på den selvkjørende ADA… Nææ, du må holde henda på rattet med jevne mellomrom. Systemet fungerer der hvor det er tydelige veimarkeringer på begge sider i minimum bredde på 3,20 meter og maksimum rundt 4 meter.

Da kan du altså slippe rattet i perioder, men etter kort tid kommer oransjevarsel om å holde i rattet – og deretter rødt varsel. Ignorer du rødt varsel slår systemet seg av – og lar seg ikke slå på igjen før du har slått av og på tenning.

Dette er visstnok en «straff» for sjåfører som prøver å spekulere i å lure systemet.

En artighet er at det også blir mulig å stille inn systemet til å posisjonere seg 10-15 centimeter til høyre eller venstre for midten i kjørebanen. Helt hvor viktig denne funksjonen er, har jeg litt vanskelig for å se for meg ennå….

Så kan vi ikke lenger vente med å fortelle om den nye cockpiten og instrumentpanelene, de to store skjermene.

Og ja, de er faktisk et par forvokste iPads som er klasket på et ellers stilrent interiør. Det ser ikke helt integrert ut i mine øyne. På den annen side betyr det at de også kan monteres og demonteres i en håndvending. Det borger for lave kostnader, både ved montering og fiks.

Og selvsagt ligger det enorme muligheter i customisering av hva du ser på skjermene. For oss som liker det faste og rasjonelle, er det en lettelse å skjønne at du styre innholdet i den midtre skjermen med knappene til venstre på rattet – og den sentermonterte skjermen med knappene til høyre på rattet.

Skjermen rett foran har alt det klassisk viktige for kjøringen, skjermen til høyre har alt komfort og infotainment. Skjermen til høyre kan i tillegg betjenes både med touch smartphone-moves og med klassiske trykknapper rett under skjermen.

Smale uoversiktlige veier - bilen vet hva som kommer.
Smale uoversiktlige veier - bilen vet hva som kommer. Foto: Haakon Førde

Bilen vi har fått på prøve, er en toakslet trekker med 530 hester, og den går som et uvær på kuperte spanske motorveier. Inne i hytta er det likevel stille som på et revisorkontor.

Hårnålsving coming up - men så lenge du bare styrer riktig, fikser bilen brems, motorbrems, retarder og girvalg selv.
Hårnålsving coming up - men så lenge du bare styrer riktig, fikser bilen brems, motorbrems, retarder og girvalg selv. Foto: Haakon Førde

Derfor er det med stor spenning vi blir geleidet ut på spanske landsbygda rett under Montserrat, dette legendariske og spesielle fjellet. Og det skal også bli dagens høydepunkt. På en svært krevende strekning med store høydeforskjeller, blinde og krappe svinger og noen hårnåler, skal vi prøve den videreutviklede prediktive cruisecontrolen som Mercedes nå kaller «interurban».

Ikke heng deg for mye opp i ordet «interurban», for dette systemet virker definitivt også på det jeg ville kalt reinspikka bygdeveier. Det er bygget på mye mer detaljerte kartdata enn vi har opplevd før, og det betyr at svingradiuser og høydeforskjeller er nitid kalkulert for optimal kjøring med lastebil.

Setter du på systemet må du fortsatt styre selv. Men fartsavpassingen (gass og brems og giring) gjør systemet helt genialt bra. Bedre enn de aller fleste vil kunne kjøre på ukjent vei. Ja, kanskje kjent vei også vei også.

Systemet takler for øvrig også rundkjøringer sies det (fikk vi ikke prøvd), og det er noe jeg har opplevd som et helt åpenbart savn med de forskjellige variantene av PPC helt fra start av.

Ingen fare for speilklasking lenger- selv om det teoretisk sett kan bli kameraklasking...
Ingen fare for speilklasking lenger- selv om det teoretisk sett kan bli kameraklasking... Foto: Haakon Førde

Det var en smakebit – les mer nye Actros i i TransportMagasinet sommernummer, utgave 5-19. (PS - ikke abonnent? Klikk her!)