Nye EU-regler:

Store endringer for dekk til last og buss

Alle lastebiler og busser som typegodkjennes etter 1. november 2017 må ha dekk som både avgir mindre støy og rullemotstand. Fra 2020 gjelder dette alle lastebildekk.

Kristian Aslaksrud (th) hos Gjerde & Byhring og Geir A. Holmberg hos Fagdekk forteller hva de nye dekkreglene innebærer.i praksis. Foto: Fagdekk

Kristian Aslaksrud (th) hos Gjerde & Byhring og Geir A. Holmberg hos Fagdekk forteller hva de nye dekkreglene innebærer.i praksis. Foto: Fagdekk

Publisert

Det er Fagdekk som forteller dette i en pressemelding.

Det forklares at det kommer som en konsekvens av et nytt EU-direktiv for dekk til tunge kjøretøy (ECE 117.02) som innføres 1. november.

Alle med nye dekk

Men dermed er dekkfabrikantene også allerede i full gang med å utvikle nye dekk. Redusert mønsterdybde og andre gummiblandinger er blant virkemidlene.

I 2020 utvides regelverket ytterligere, da må også alle lastebildekk som selges på ettermarkedet tilfredsstille de nye kravene til støy og rullemotstand.

Ergo må alle produsenter av last- og bussdekk fornye samtlige mønstre og dimensjoner fra det som selges i dag.

- Vi i Bridgestone er i gang med å utvikle helt nye dekkserier til lastebiler og busser. Det er i dag svært få som produserer dekk som oppfyller de nye kravene, så her må man sette seg ved tegnebordet og tenke nytt, forteller Kristian Aslaksrud hos Gjerde & Byhring.

Mindre mønster likevel bedre

Aslaksrud og Geir A. Holmberg hos Fagdekk mener kravene er fornuftige, men ser samtidig at det ligger en pedagogisk utfordring i det å forklare dette for sluttbrukerne.

- Mindre mønsterdybde forbindes ofte mer kortere levetid. Men for å få hele bildet så må lastebileierne også ta med de reduserte drivstoffkostnadene i regnestykket. Dersom en transportør kan kutte sine dieselregninger med tre prosent, så vil dette alene utgjøre mer enn de økte kostnadene til dekk, påpeker han

- For oss som har lastebileierne innom så blir det viktig å fortelle om det som skjer, sier Geir Abrahamsen Holmberg i Fagdekk, som helt klart ser for seg at dette også vil by på utfordringer.

- For en lastebileier eller transportør vil det kunne fortone seg merkelig at han skal kunne SPARE penger på at de nye dekkene har MINDRE mønsterdybde. Men når man vet at en 10 prosent reduksjon i rullemotstanden kan redusere drivstofforbruket med 3 prosent, så er det åpenbart at her kan man spare både penger og miljø.

Dobbel sett nødvendig?

NB! Ettersom nye lastebildekk med vintermønster vil få redusert sin mønsterdybde, så er det heller ikke sikkert at «standardprosedyren» med å kjøre høst-høst kan fungere for alle lenger.

- For mange vil dette innebære en investering i et komplett hjulsett ekstra. Til gjengjeld vil man være optimalt skodd for den aktuelle årstiden, mener Aslaksrud og Holmberg.