Nye krav til dolly

Vegdirektoratet har sendt på høring et forslag som omhandler modulvogntog og bruk av dolly. Meningene er delte.

Delte meninger om ny høring.

Delte meninger om ny høring. Foto: Frode Tellevik

Publisert Oppdatert

Vegdirektoratet ønsker å innføre følgende krav i forskriften:

- Dolly skal ha svingskive montert på svingkrans

- Semitrailer som trekkes av dolly, skal ikke være tvangsstyrt.

Ustabilt?

Kan man sette spørsmålstegn ved stabiliteten på en slik løsning, i og med at man i høringen åpner for at svingkransen kan operere fritt og uten begrensninger på svingradiusen? Ja, mener enkelte.

En svingskive vipper 15 grader i lengderetningen for å fange opp ujevnheter i veibanen under kjøring. Ved tverring i nitti grader på dolly, vil den samme vippen virke sideveis på semitraileren. Men er det nok til å fremprovosere en velt? Blir ikke dette samme problemstilling som om man tverrer en trekkvogn under hengeren, noe man gjør stadig vekk?

NLF vil vurdere

Norges Lastebileier Forbund er en av instansene som jobber med denne høringen. Teknisk ansvarlig, Rune Damm, sier at NLF i utgangspunktet bifaller det som står i høringen.

Han tror ikke mangel på stabilitet vil bli noe problem med denne løsningen.

- Isåfall ville det store antall dollyer i bruk i Sverige avdekket disse problemene for lenge siden, sier han.

Stødige Bjørnar

I fjor laget vi en reportasje om Bjørnar Nilsen og hans modulvogntog. Han har funnet sin egen løsning på dette.

Les også: Smidig modulvogntog

Bjørnars modulvogntog har svingkrans under svingskiven på dollyen og i tillegg er svingskiven låst fast til semien, slik at svingkransen tar alt av sving uten at svingskiven vrir seg under semien. Dermed blir heller ikke stabilitet noe problem, mener han.

To aksler

Bjørnar har kjørt med fulle lass både med trelast og fôrsekker fra Felleskjøpet rundt på gårdsbruk og hevder kombinasjonen vil være stø som fjell, selv med svingskiven på tvers under semien som laster 36 tonn totalt.

- Jeg opplever tvert imot at denne løsningen er stødigere enn en vanlig firehjulshenger. Husk på at en dolly har to aksler under svingkransen som må vippes hvis hengeren skal velte. Jeg har aldri tenkt tanken på at denne løsningen er ustabil, fastslår han.

Hva sier dere brukere om det nye forslaget? Vi hører gjerne om deres erfaringer både med svingkrans på dolly og tvangsstyrt semi bak en dolly.

Her kan dere selv lese høringen fra Vegdirektoratet.

Kjør debatt!