Nye MAN i Håkulls farger til H.K. Solberg Transport

Mange forbinder selskapet med Iveco, men her er seks splitter nye MAN.

De seks trekkvognene er helt like. De er utstyrt med MANs største fører-hus, XXL, formontert løpeaksel og den nest største D38-motoren som yter 580 hk og har et største dreiemoment på 2900 Nm.
Foto: Ørjan Skripeland
De seks trekkvognene er helt like. De er utstyrt med MANs største fører-hus, XXL, formontert løpeaksel og den nest største D38-motoren som yter 580 hk og har et største dreiemoment på 2900 Nm. Foto: Ørjan Skripeland
Publisert Oppdatert

Det er lite som er like populært som overleveringer av nye biler. Tidligere denne uken leverte Volvo rekordordre til Aurstad AS i Møre og Romsdal.

I dag er det MAN som kan glede oss med at H.K. Solberg Transport kan sole seg i glansen av seks splitter nye TGX med den største hytta, formontert løpeaksel og 580-motor.

Nå er riktignok ikke bilene levert i dag, de er overleverte i løpet av sommeren og går nå over store deler av Europa.

Bilene går i transport for Håkull som ukentlig har mer enn 80 trailere i trafikk til og fra kontinentet i Håkulls farger. Steinar Solberg er 2. generasjon eier og daglig leder i selskapet. Mange forbinder nok selskapet med Iveco, men Solberg forteller i en pressemelding at H. K. Solberg Transport har hatt MAN tidligere og har gode erfaringer med bilene.

Steinar Solberg, eier og daglig leder i H. K. Solberg Transport AS (til høyre), mottar seks nye MAN TGX 26.580 fra Johannes Erlandsen, salgskonsulent for MAN Truck & Bus Norge AS i Kristiansand. Foto: Ørjan Skripeland
Steinar Solberg, eier og daglig leder i H. K. Solberg Transport AS (til høyre), mottar seks nye MAN TGX 26.580 fra Johannes Erlandsen, salgskonsulent for MAN Truck & Bus Norge AS i Kristiansand. Foto: Ørjan Skripeland

– De er gode å kjøre og har gunstig totaløkonomi. Det romslige førerhuset er også velegnet i de tilfeller hvor man trenger to sjåfører på bilene, sier han. Selskapet var av de aller første som spesialiserte seg på flyttetransport. Dette er en viktig nisje også i dag i tillegg til nasjonal og internasjonal stykkgodstransport.

Selskapet har i dag 12 biler i drift og 17 ansatte. «Alle» har sett selskapets biler gjennom tiden. Det er ikke så rart. H.K. Solberg ble etablert allerede i 1934 og vært NLF-medlem siden 1937. Åtti års medlemsskap i år, altså. Om vi ikke husker helt galt, ble NLF stiftet i 1935. Det er altså få, om noen, som har like lang fartstid i organisasjonen. Og det er heller ikke så mange som fortsatt driver internasjonal transport. Vi gratulerer!