Global premiere på ny motor:

Nye OM 471 fra Daimler

Daimler har brukt 60 millioner Euro på den nye 12,8-literen

OM 471 klar for markedet fra oktober.  12,8-literen skal ha blitt mer effektiv og kan skilte med effekt opp til 530 hk og 2600 Newtonmeter. Foto: Daimler

OM 471 klar for markedet fra oktober. 12,8-literen skal ha blitt mer effektiv og kan skilte med effekt opp til 530 hk og 2600 Newtonmeter. Foto: Daimler

Publisert Oppdatert

Daimlers nye 12,8-liters motor, OM 471, kan skryte av 15 prosents økning i dreiemoment og tre prosent reduksjon i forbruk, i følge Stefan Buchner som er sjef for Mercedes-Benz Trucks. Om motoren står i en Actros som går 130.000 kilometer på et år, skal det kunne tilsvare 1100 liter spart diesel, eller rundt 900 Euro i besparelse.

Og selv om ikke miljøaktivister er så lett å bligjøre når ordet tungtransport er nevnt i en setning, kan de i det minste notere seg en reduksjon på tre tonn CO2 per år.

video

Rekkesekseren kan skilte med doble overliggene kamaksler i komposittmateriale, singulært commonrail-system med X-pulse-innsprøytning og asymmetrisk turbolader. Euro 6-standarden er oppnådd med SCR-teknologi, EGR og partikkelfilter. Service-intervallene er opp til 150.000 kilometer.

OM 471-motorene:

421 hk / 310 kW - 2100 Nm ved 1100 o/min

449 hk / 330 kW - 2200 Nm ved 1100 o/min

476 hk / 350 kW - 2300 Nm ved 1100 o/min

510 hk / 375 kW - 2500 Nm ved 1100 o/min

530 hk / 390 kW - 2600 Nm ved 1100 o/min

 

De tre øverste effekttrinnene har 200 ekstra Newtonmeter tilgjengelig i det øverste trinnet på PowerShift3-kassa. Poenget med dette er å redusere antall nødvendige gearskift.

 

Motoren er i produksjon fra oktober i år og for busser vil den være på plass allerede i august.

Fortsatt ingen tro på El-drift

Daimler har fortsatt ingen tro på elektrisk drift for tunge kjøretøy, av den enkle grunn at kundene krever økonomiske og lønnsomme løsninger. Buchner har mer tro på en integrert tilnærming hvor man ser på selve bilen, type drivstoff, dekk, traller, førere, fornyelse av bilpark og ikke minst infrastrukturen i sin helhet.

Ny asymmetrisk turbolader er utviklet og produsert av Mercedes-Benz selv i Mannheim. Konstruksjonen skal være mindre kompleks og dermed mer robust i følge Daimler.

Ny asymmetrisk turbolader er utviklet og produsert av Mercedes-Benz selv i Mannheim. Konstruksjonen skal være mindre kompleks og dermed mer robust i følge Daimler.

Egenprodusert turbo

Motoren OM 471 har vært i utvikling nå i fire år og for første gang har Daimler valgt å produsere turboen selv.

Det er snakk om en asymetrisk turbo uten wastegate med max dreiemoment på 100.000 omdreininger i minuttet.

Fleetboard-app kommer

I tredje kvartal skal også Daimler lansere en fører-app med direkte tilgang til Fleetboard.

Effektkurven på OM 471 med 530 hestekrefter.

Effektkurven på OM 471 med 530 hestekrefter.