Nyhet: Scania L-serie befølt

Ikke «learner», bare lavere. Nye Scaniaen imponerer ved første prøvesitting. I morgen skal vi kjøre den også!

En G410 XT utenfor.. Foto: Brede fra Yrkesbil

En G410 XT utenfor.. Foto: Brede fra Yrkesbil

Publisert

LANSERING: Nyeste Scania lansering 3, bybiler. Og new look.

«I dont suffer fools gladly» var et sitat som lugget rett under overflaten da Scania i kveld ba om min og veldig mange andre journalisters oppmerksomhet.

For hvor mange ganger skal man høre at det blir flere mennesker i verden, at de alle trenger mat, at de av forskjellige årsaker trekker inn mot byene – og uten lastebilene så dør de alle som en?

L-serie ved lanseringen. Jeg synes dette ser bra ut. Foto: Haakon Førde

L-serie ved lanseringen. Jeg synes dette ser bra ut. Foto: Haakon Førde

Jeg skal ikke være ironisk her, kommer sikkert til å kommentere det senere. Så. For om PRen er tilsvarer terningkast 1, skal Scania virkelig ha kred for det de gjør med selve produktene.

Det mest spennende vi så i kveld var nye L-serie, den lave fremskutte bilen som enten kan være horribelt stygg eller sykt tøff avhengig av hvordan du velger å se på den.

- Det føles overhodet ikke som en buss, sa Scaniamannen jeg snakket med over en tidlig øl, og som faktiske har kjørt bilen. Men jeg vil ikke stole på ham akkurat der. Førersetet sitter et god stykke foran foraksel.

Jeg gikk inn i den utstilte bilen, bokstavelig talt rett inn – og satt rett i førermiljøet som en hvilken som helst ny Scania. Akkurat den følelsen fikk jeg bekreftet bare minutter senere, da jeg delte en pølse med fyren som er ansvarlig for utformingen av Scanias interiør.

- Vi har jobbet steinhardt nå med at alle bilene skal føles like for sjåføren. Setet, rattet, dashbord, A-stolper, speil, det føles helt likt.

Velvel. I morgen får vi kjørt bilene også, med HVO, med CNG, med LNG. Og selvsagt med HVO, har jeg nettopp sagt det?

Og om Scania har noe elektrisk i ermet, slikt Volvo fifler med akkurat nå? – Selvsagt! Svarer Scania. – Når markedet er klart for det.