23948sdkhjf

Nye Volvo FH klar?

Volvos FH-serie begynner å få mange år på baken, svært mange år. Den ble faktisk lansert i 1993 og mange mente den gang at den nye Volvoen med det skrå frontpartiet kom til å danne modell for framtidens lastebiler.

Slik ble det ikke, men selv om mange har kritisert FH for å være trang innvendig på grunn av den skrå frontruta, har modellen allikevel vært svært populær. Og selv om førerhuset altså har vært med i 17 år, har førerhuset hele tiden blitt oppgradert og framstår etter vår mening fortsatt som relativt moderne.

Vi har kjøpt spionbilder av nye FH, fotografert i Nord-Sverige, i form av en tømmerbil. Bilen er maskert og framstår ved første øyekast som en blanding av DAF og Mercedes-Benz, men det er ingen tvil om at det er en ny Volvo-hytte under maskeringen.

Bilen ser såpass ferdig ut at vi våger oss på påstanden at denne bilen kommer til å bli lansert snart, kanskje allerede i løpet av dette året? Hvis ikke den hadde vært rett rundt hjørnet, tror vi neppe Volvo hadde kjørt rundt med den i dagslys og på offentlig vei.

Ser man nøye på bildene ser det ut til at den skrånende frontruta nå har blitt rettet opp. Videre har taket fått en helt ny fasong, dessuten har bilen andre utvendige speil, mer i samme stil som MAN TGX. Om de nye speilene er noe framskritt er vi usikre på. De MAN har, skaper i hvert fall store blindsoner for føreren.

Ellers ser det ut til at grillen har blitt en del større, trolig for å sørge for nok kjøling til motoren, noe som er påkrevet for å klare de stadig strengere utslippskravene.

Når det gjelder frontlyktene ser de ut til å være samlet i en og samme enhet på hver side, i motsetning til dagens FH der de er todelt. Det ryktes for øvrig at dette førerhuset også skal erstatte dagens Renault Magnum-førerhus som har ennå flere år på baken. Det forundrer oss derfor mye om ikke det nye førerhuset før flatt gulv slik Magnum har i dag. Det tror vi også Volvo-sjåførene vil sette pris på.

Etter hva vi har klart å bringe på det rene, er tømmerbilen vi her viser innregistrert på Volvo i Göteborg, og har en 13-liter på 550 hk, mot dagens 540 hk.

Det forundrer oss mye om ikke Volvo kommer til å jazze opp 16-literen sin, samtidig som de lanserer den nye modellen. De bør jo få den opp så den overgår Scanias 730-hester, ikke sant?

Hvis noen av våre mange lesere der ute på landeveien klarer å ta flere bilder av nye Volvo FH, så er vi svært interessert i å få informasjon om det.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109