BetongXpressen fra Troms

Odd Leif Nyseth og sønnen Vidar setter hardt mot hardt når de laster betongrør og kummer på strøkne vogntog.

Vidar Nyseth in action
Vidar Nyseth in action Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

2018 markerer 40 år med lastebildrift i familien Nyseth fra Målselv. Lokalt og byggrelatert har det egentlig alltid vært, også etter at Odd Leif overtok stafettpinnen i 1986, 20 år gammel. - Vi investerte i to bulkbiler som gikk for Felleskjøpet i Troms fylke og holdt på med det frem til 1999, men byggevarer er det vi har drevet med hele tiden, forteller Odd Leif da vi møter ham og de to sønnene Vidar og Ørjan hos dagens oppdragsgiver, Holmen Betong AS.

- Coop sin byggevareavdeling har vært en trofast kunde, helt fra 1978 og frem til i fjor. Men nå er det lagt opp til at folk skal hente sjøl, legger han til. Nå er det kun betongprodukter det handler om for familien Nyseth. Vidar slo følge med faren og ble en del av bedriften i 2012, da som lærling. - Jeg trakk traller for ASKO med en trekker vi kjøpte, Det holdt jeg på med frem til 2015 da vi ble tilbudt fast kjøring her hos Holmen Betong.

- Kjekt med stor motor i bakkene om vinteren, mener Odd Leif Nyseth. Både han og sønnen Vidar kjører Volvo FH 750
- Kjekt med stor motor i bakkene om vinteren, mener Odd Leif Nyseth. Både han og sønnen Vidar kjører Volvo FH 750 Foto: Frode Tellevik
Vidar Nyseth har ikke opplevd press for å følge opp de to foregående generasjonene. Han har heller fulgt drømmen sin, hevder han.
Vidar Nyseth har ikke opplevd press for å følge opp de to foregående generasjonene. Han har heller fulgt drømmen sin, hevder han. Foto: Frode Tellevik

Den 70 år gamle betongfabrikken holder til på Karlstad, midt i Troms fylke, mellom Anslimoen og Finnsnes. De tre siste årene har far og sønn Nyseth derfor visst godt hva de har hatt å gjøre. Investeringen av den siste planbilen tyder også på at betongproduktene blir satsingsområde en stund fremover. Den er Vidar sin store stolthet.

- Det har alltid vært en drøm å kjøre kranbil her på fabrikken. Jeg har vært med far hver eneste sommer og syns denne jobben er helt super. Her er vi våre egne herrer og laster når vi vil på døgnet. Oppdragene planlegger vi i lag med fabrikken, for å få best mulig økonomi i dette. Vi leverer stort sett i Troms. I sommer har vi i tillegg levert en del i Lofoten og Vesterålen. Det går helst i kummer og rør, men også støttemurer og forskalingsblokk. Det blir lange dager, men de er oversiktlige og forutsigbare. Jeg har rundt 50 døgn i bilen i løpet av året. Helt perfekt, mener han.

Returen går stort sett tom tilbake til Holmen Betong for å laste til neste dag. Oppdragene fra betongfabrikken sysselsetter i snitt en og en halv bil. Odd Leif kjører bil nummer to når det trengs, men han har også en annen jobb som lufthavnbetjent på Bardufoss flystasjon om vinteren. - Der jobber jeg skift og har aldri mer enn to dager jobb i løpet av uka. Det er en fin kombinasjon med kjøringen, mener han Vidar, som kjører fulltid, har naturlig nok fått krembilen.

Krembilen til Vidar
Krembilen til Vidar Foto: Frode Tellevik

En tre år gammel Volvo FH 750 med en Wilco-henger fra 2016. Bygget opp med tanke på godset den skal frakte. - 4+2 er egentlig en perfekt kombinasjon for denne type kjøring. Vi laster 14 tonn på bilen og 15 på hengeren. Vi har bare en drøy lastemeter mer på hengeren enn på bilen, forklarer han. Den andre bilen, som faren kjører, er en 3 + 3 som laster 10 tonn på bilen og 20 tonn på hengeren.

Betongkummene lastes med kran for å få lasset best mulig komprimert og plasseres rett på dørken for å få ned høyden.
Betongkummene lastes med kran for å få lasset best mulig komprimert og plasseres rett på dørken for å få ned høyden. Foto: Frode Tellevik

- Fordelingen blir mye bedre på det nye settet, ikke minst med tanke på fremkommelighet. Med tandem og pusher i tillegg er dette er super bil. Med krane på fire tonn bakerst, valgte vi pusher med sving fremfor danskerumpe. Så har jeg ihvertfall styring over alt. Jeg har allerede testet den ut på de mest utrolige byggeplasser, sier Vidar og kikker bort på faren.

- Utfordringen er når vi skal levere kummer som veier mer enn 15 tonn. Da må gamlebilen i sving, med en hengerkapasitet på 23 tonn. Men man skal uansett stable godt for å klare å laste 29 tonn med rør og kummer på et slikt sett. Det er mye luft i dette godset. Det ser nok tyngre ut enn det er, påpeker Odd Leif. For å få lasset best mulig komprimert, laster de selv med kran rett i kassen og lar pallene stå igjen.

Gammelbilen til Odd Leif må i sving ganske ofte den også. Holmen Betong sysselsetter i snitt halvannet vogntog.
Gammelbilen til Odd Leif må i sving ganske ofte den også. Holmen Betong sysselsetter i snitt halvannet vogntog. Foto: Frode Tellevik

- Det blir fulle lass på hver tur herfra, noe som gjør at vi må passe på vekten. Kummene kan variere i vekt, for noen støpes det også bunner i. Når tykkelsen varierer, kan vekten også variere med hundre kg. på hver av kummene. Med seks sånne kummer på planet, kan vekten dermed variere med 600 kg. Derfor har vi vekt på den nyeste bilen, så vi vet at vi kjører lovlig. Det er like greit å ha det på stell, mener Odd Leif.

Han har aldri hatt problemer med å bli kvitt bruktbilene sine. Den siste ble det krangel om, da veldig mange ville kjøpe den til prisen som var oppgitt. Det ble reist krav om budrunde, men Odd Leif solgte til den første som meldte seg. At det er Volvo som står i grillen på bilparken handler ifølge de to kranbilsjåførene om tilfeldigheter og at man får hjelp når man trenger det. - Vi har et kjempeforhold til Nordic Last & Buss på Finnsnes, bekrefter Odd Leif.

Påbygget og HIAB-kranen er kjøpt og montert hos Transportindustri på Fauske. Når det gjelder fremtiden, ser den også ganske positiv ut for Odd Leif Nyseth Lastebiltransport. Holmen Betong utvidet nylig produksjonshallen med 400 kvadrat og investerte samtidig i nytt maskineri. - Det er betryggende for en transportør og se at oppdragsgiveren tør å satse når etterspørselen øker. De har solide eiere, der de ansatte eier 50 prosent og Målselv Maskin og Transport eier den andre halvdelen, forklarer Odd Leif.

Familiebedriften startet i 1978. I dag er andre og tredje generasjon i drift. Fra venstre: Odd Leif Nyseth og sønnene Vidar og Ørjan. Yngstemann har ikke bestemt seg helt om han skal satse på lastebil som resten av slekten
Familiebedriften startet i 1978. I dag er andre og tredje generasjon i drift. Fra venstre: Odd Leif Nyseth og sønnene Vidar og Ørjan. Yngstemann har ikke bestemt seg helt om han skal satse på lastebil som resten av slekten Foto: Frode Tellevik

En annen fordel som følge av utvidelsen, er at man nå får kjørt inn en bil i fabrikken om natten, slik at det kan tines bort is og snø i kassene. - Det er en dårlig kombinasjon med snø og is når vi kjører sånt gods som vi gjør, nikker Vidar. - Betongfabrikken har også bygget en egen vaskeplass til oss, så vi blir godt ivaretatt.

Som de eneste kranbilene på denne størrelsen i Målselv, er familien Nyseth i tillegg moralsk forpliktet til å hjelpe til med andre kranoppdrag som byr seg, både for privatfolk og andre bedrifter som trenger hjelp. - Det blir løftet noen spikertelt i løpet av året, bekrefter Vidar før han tar på seg hjelmen for å laste opp kummer og rør til neste dags tur til Lofoten.

Abonnerer du på TransportMagasinet, får du godsakene rett hjem i postkassen. Klikk her, så er det gjort.