Fem sjåfører inn i toppledelsen hos TLF

Landets ferskeste fagforbund for sjåfører har rekruttert folk som er vant til å ha hendene på rattet. Som den ferske forbundslederen Oddvar Mathiassen fra Bergen.

Oddvar startet som sjåfør i 1986, er i dag sjåfør hos Rivenes Transport AS, og har i tillegg lang organisasjonserfaring. Foto: Privat..
Oddvar startet som sjåfør i 1986, er i dag sjåfør hos Rivenes Transport AS, og har i tillegg lang organisasjonserfaring. Foto: Privat..
Publisert Oppdatert

Til Tungt sier den nye forbundslederen Oddvar Mathiassen:

- Jeg er trygg på at dette er et godt sammensatt styre med både sjåfør- og organisasjonskompetanse, og jeg gleder meg veldig til å bli kjent med resten av dem. Vi bretter opp ermene og sett i gang med arbeidet med en gang.

- Hvordan kom du selv i kikkerten for en slik posisjon?

- Det var faktisk ganske tilfeldig. Jeg har vært organisert i NTF siden 1992, og har gått gradene som tillitsvalgt. I fjor vår meldte jeg meg likevel ut, da jeg følte at det ble for mange kameler å svelge som gikk på tvers av våre interesser. Det handlet ikke så mye om NTF som det å være å være inn under LO-folden.

Helt uavhengig av dette dukket TLF opp på radaren rett før sommeren i fjor, som gjorde at jeg meldte meg inn der i juli. Jeg har likt TLF-konseptet, og etter hvert har 18-19 av kollegene mine i Rivenes også meldt seg inn - som betydde at vi trengte en tillitsvalgt...

Sånt baller litt på seg, og jeg hadde gjerne sett at vi fikk rekruttert ungdommen inn å ta slike oppgaver. Så da jeg i fjor høst ble spurt om forbundsledervervet måtte jeg gå en ekstra runde med familien for å kunne svare. Men nå gleder jeg meg veldig!

- Hva tenker du blir de største oppgavene i starten?

- Altså. De generelle utfordringene for norske sjåfører ligger der, og de er godt kjent. Vi skal ta tak i dem på vår måte, men aller først må vi nå ut til norske sjåfører og få dem med på laget. Vi er et forbund som skal være litt annerledes, gjøre litt ekstra for sjåførene - jeg tror faktisk at det er her nøkkelen ligger.

- Hvilken ene ting brenner du aller mest for?

- Det må være å få like tariffavtaler for godssjåførene i Norge.

Hva er "TLF"?

TLF er forkortelse for Transport & Logistikkforbundet, som ble startet for et drøyt halvårsiden. Det er en fagforening for godsbilsjåfører.

Her i TransportMagasinet har vi fulgt TLF som en interessant nykomling i "markedet" av en enkelt grunn: Alt for få norske lastebilsjåfører har hittil funnet grunn til å organisere seg i eksisterende NTF og YTF. Den lave graden av tilhørighet er i seg selv en trussel mot det vi liker å kalle et organisert arbeidsliv.

Så kan TLF gjøre forskjell? Vel - det å dra i gang et nytt fagforbund er ikke gjort i en håndvending, det er mye som skal fikses og ordnes av både praktiske forhold og strategiske allianser og avtaler. Det har de tre sentrale personene bak forbundet fått merke. Og de eksisterende forbundene har strengt tatt ingen egeninteresse av å legge ut rød løper for en ny konkurrent.

Milepæl: Forbundsstyret er på plass

3. januar ble imidlertid en Ssolid milepæl nådd: Forbundsstyret i Transport & Logistikkforbundet er presentert. Merk at dette er et såkalt interimstyre. Disse personen er plukket ut av administrasjonen, og sitter frem til generalforsamling og valg neste vinter.

En ting er sikkert: Det skorter ikke på sjåførkompetansen i denne gjengen. Styret er også forbilledlig geografisk spredd rundt i Norge. Flere av dem har også solid organisasjonserfaring.

Forbundsleder: Oddvar Mathiassen. Han jobber til daglig som sjåfør hos Rivenes Transport AS i Bergen. Oddvar startet som sjåfør i 1986. Han har vært innom buss, men har også en allsidig godserfaring.Oddvar har en bred og god organisasjonserfaring og har innehatt flere styreverv. Han har også sittet som leder Bergen og omegn bussarbeiderforening (NTF).

Styremedlem: Odd Reidar Grøneng. Jobber som trafikklærer/fagkoordinator ved yrkessjåførlinjen på Alta videregående skole. Han er også engasjert i opplæringskontoret for transport og logistikkfag i Finnmark. Odd Reidar har sjåførerfaring tilbake til 2003. Han kjører fortsatt så ofte som han kan.

Styremedlem: Dagfinn Evensen. Har vært sjåfør siden 1975. Han har en allsidig transporterfaring som også innbefatter kontinentkjøring i «gullalderen». Siden 2005 har han kjørt tankbil og kjører i dag for Litra Gass. Dagfinn har bla. sittet i NTFs bransjeråd i to perioder og han har vært med i tre sentrale lønnsoppgjør hos Riksmekleren.

Styremedlem: Jonny Øen er sjåfør hos Nistad Transport. Han har en lang og allsidig transporterfaring og er TLFs tillitsvalgte hos Nistad transport. Han har tidligere vært tillitsvalgt for YTF hos Firda Billag.

Styremedlem: Mirielle Renate Myrvang jobber som sjåfør hos Lerstadgrind Transport AS i Leksvik. Hun har vært sjåfør i 11 år. Mirielle har tidligere ikke hatt verv eller drevet med organisasjonsarbeid, men brenner for transportbransjen.