Økonomisk Teardrop-trailer

Den britiske tilhengerprodusenten Don-Bur opplever stor interesse for sin ”Teardrop-trailer”. Med muligheter for å spare 10% drivstoff kan det vel trygt kalles timing å lansere dette produktet nå.

Teardrop-trailer Marks spencer

Teardrop-trailer Marks spencer

Publisert Oppdatert

Kjøretøyprodusenter har vært opptatt av luftmotstand i svært mange år, men så var det dette med rett timing da. Chrysler-konsernet opplevde dette for 75 år siden da de lanserte sin Airflow-modell. En bil med, for den tiden, svært moderne design. Alt for å få ned luftmotstanden. Ideen var knall den, men kundene likte den ikke og dermed ble det en flopp.

I dag er derimot de aller fleste opptatt av miljøet og det å spare drivstoff. Derfor er det ingen bombe at en semitrailer som kan spare opptil 10% drivstoff får stor oppmerksomhet.

Semitraileren, som kan leveres både som gardinsemi og med skap, har en buet takprofil, samt avrundet front og bakpart.

Mens hengere med skappåbygg har vært på veien i Storbritannia i de siste par åra, er gardintraileren relativt fersk. Foran har hengeren en takhøyde på 4 meter, mens den buer opp til 4,5 meter midtveis. Takhøyden bak er på 3,7 meter. Når får vi se slike hengere her hjemme?