Trafikk: E6-kontrollplass nå mye mer effektiv

Onsdag gjenåpnet vegvesenets oppgraderte kontrollplass på Støkken

Kristiansen er en ringrev av en kontrollør og vet hva han skal se etter. De fleste blir vinket drevent videre, men denne karen hadde luftproblemer og fikk en tur innom den nye graven. Foto: Svein-Ove Arnesen
Kristiansen er en ringrev av en kontrollør og vet hva han skal se etter. De fleste blir vinket drevent videre, men denne karen hadde luftproblemer og fikk en tur innom den nye graven. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Støkken kontrollstasjon på E6 sørgående mellom Ås og Vestby er strategisk viktig for våre venner i kontrolletaten. Her kommer ikke bare trafikken fra Oslo, men også mye fra Oslofjordtunnelen og Buskerud. Mens det tidligere har vært en åpen hall, rotteproblemer (!) og en halvveis god bremsetester på plassen, er den nå altså oppgradert til å være en fullgod kontrollplass.

Erik G. Tangen kommer opprinnelig fra bilbransjen, men er nå fagleder i Statens vegvesen. Det har han vært siden september 2016. Onsdag gjenåpnet han Støkken kontrollstasjon etter måneders oppussing.
Erik G. Tangen kommer opprinnelig fra bilbransjen, men er nå fagleder i Statens vegvesen. Det har han vært siden september 2016. Onsdag gjenåpnet han Støkken kontrollstasjon etter måneders oppussing.

De største endringene er at hallen er kledd inn, at ny bremsetester er på plass og at anlegget altså har fått en fullverdig grav. Nitten meter kontrollgrav med jekk og slitasjetester er på plass. Det samme er oppvarmet bod, elektriske porter og nytt verktøy.

Det blir uansett neppe like stille her som på andre gravplasser. En kar med luftproblemer blir vinket inn. Kontrollør Aage Kristiansen hopper villig i graven for å finne hvor lekkasjen kom fra.

- Tidligere ville man hatt problemer med å kunne lokalisere slike feil, men nå går det mye enklere. Det forteller en fornøyd fagleder Erik G. Tangen til tungt.no da vi er innom første dag det oppgraderte anlegget er i bruk.

- En viktig kontrollplass

Tangen og hans 10 kontrollører har fast tilhold på Taraldrud, men blir nå også å se på blant annet Støkken. Kontrollhallen er i tillegg på korrekt HMS-vis utstyrt med eksosutsug, sklisikret epoxybehandling og varmekabler. Oppgraderingen har pågått over flere måneder.

- Bakgrunnen er naturligvis trafikksikkerhet, forteller Tangen. Det passerer omkring 35000 biler forbi i døgnet og han mener at rundt 15% av dette er tunge kjøretøy. Vi ser av reaksjonene at Støkken er en viktig plass å drive trafikksikkerhetsmessig arbeid, fortsetter han.

- Enkelte tror vi henger oss opp i bagateller, men vi er veldig opptatte av sjåførene, forteller han. Vi ønsker ikke å plage noen med unødvendig ståtid, men vi vil luke ut kjøretøy som ikke har noe på veiene å gjøre. Med den nye hallen på plass kan vi raskere finne hvor eventuelle feil er, samtidig som vi kjappere kan vinke de som har alt i orden videre, avslutter Tangen.

Og rottene? Ja, de var for tre-fire år siden et så stort problem at kontrollstasjonen lå ubrukt i nærmere to år. Det ble ramaskrik og mediaoppslag. Heldigvis klarte man omsider ta rotta på dem og stasjonen ble gjenåpnet i 2016. Nå er den altså ytterligere oppgradert og klar for nye kontroller.

- Vi opplever også at sjåførene som er inne på kontroll er veldig interesserte selv. Derfor vil vi nå sette opp en monitor som viser det samme som vi kontrollørene ser, forteller Tangen. Det er også enklere å kunne argumentere om feil og mangler så lenge sjåføren også ser dem på skjermen, mener han.
- Vi opplever også at sjåførene som er inne på kontroll er veldig interesserte selv. Derfor vil vi nå sette opp en monitor som viser det samme som vi kontrollørene ser, forteller Tangen. Det er også enklere å kunne argumentere om feil og mangler så lenge sjåføren også ser dem på skjermen, mener han.