Ordningen med hjullås blir permanent

Høringsforslaget som ble sendt ut i sommer, er i dag vedtatt i statsråd. Det innebærer at prøveprosjektet fra Sørlandet med bruk av hjullås blir en permanent ordning.

Det skal ikke lenger være et krav om at boten skal være vedtatt eller fastsatt ved dom, før man kan holde tilbake kjøretøyer, slik det er i dag.

Det skal ikke lenger være et krav om at boten skal være vedtatt eller fastsatt ved dom, før man kan holde tilbake kjøretøyer, slik det er i dag.

Opprettet
Nå er det viktig at man får hjullås der sjåføren ikke bare kan skru av boltene for å demontere låsen, men for eksempel følge britene som bruker rund plate over boltene.

Nå er det viktig at man får hjullås der sjåføren ikke bare kan skru av boltene for å demontere låsen, men for eksempel følge britene som bruker rund plate over boltene.

– Vi skal hindre at useriøse transportører stikker av fra bøter og gebyrer i trafikken. Derfor vil vi åpne for å ta i bruk hjullås, forteller samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en presseuttalelse.

Endringen vil gjøre det mulig for Statens vegvesen, tollvesenet og politiet å holde kjøretøy tilbake ved hjelp av hjullås.

Det var i januar i år at hjullås for første gang ble brukt i Norge. Erfaringene var gode, men det var en del juridiske svakheter rundt det hele. Blant annet måtte sjåføren vedta boten for at man kunne holde igjen kjøretøyet.

I dagens gladmelding er disse rettet opp.

Trenger ikke vedta boten for å bli holdt igjen

Det er tre helt vesentlige momenter som konkret er tatt tak i:

  • Det er ikke lenger et krav om at boten skal være vedtatt eller fastsatt ved dom, før man kan holde tilbake kjøretøyer.
  • Man skal kunne holde tilbake kjøretøy uavhengig av hvor føreren er bosatt.
  • Man kan holde tilbake kjøretøy til sikring av gebyr og omkostninger.

– Vi har sett at særlig utenlandske sjåfører unndrar seg bøtene de får og det er uheldig. Derfor er det nødvendig å utvide adgangen til å holde tilbake kjøretøy, sier Solvik-Olsen.

Det betyr altså at situasjonen fort kan bli fastlåst for de useriøse fremover...

– Vi har sett at særlig utenlandske sjåfører unndrar seg bøtene de får og det er uheldig. Derfor er det nødvendig å utvide adgangen til å holde tilbake kjøretøy, sier Solvik-Olsen.

– Vi har sett at særlig utenlandske sjåfører unndrar seg bøtene de får og det er uheldig. Derfor er det nødvendig å utvide adgangen til å holde tilbake kjøretøy, sier Solvik-Olsen.