Ny bro eller tunnel?

Lastebilbrannen i Oslofjordtunnelen sist fredag skaper ny krangel om nytt tunnelløp eller bro. Brotilhengerne roper høyest.

Nå kommer ny diskusjon om permanent, sikker forbindelse over Oslofjorden. (Foto: Geir Hasle)

Nå kommer ny diskusjon om permanent, sikker forbindelse over Oslofjorden. (Foto: Geir Hasle)

Publisert Oppdatert

Statens vegvesen var raskt ute og meddelte at det vil ta to, tre uker før Oslofjordtunnelen kan åpnes for trafikk etter at en tsjekkisk lastebil tok fyr. Brannskadene er overraskende store. 500 meter kabler, armatur og seks støpte veggelementer må erstattes.

Først som sist

Nå kommer diskusjonen om nytt tunnelløp eller bro for fullt. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og regjeringen går inn for å bygge et ekstra tunnelløp, og ber Stortinget behandle saken allerede før sommeren som del av Nasjonal Transportplan (NTP).

Norges Lastebileierforbund ved Geir A. Mo mener den omstridte tunnelen må stenges permanent, og hevder at den aldri skulle vært bygd.

Han har lokale krefter med seg. Ordførerne i Ski og Nesodden sier til Aftenposten at bro må velges først som sist. De krever dokumentasjon fra Samferdselsdepartementet på kostnadene knyttet til tunnelstengningene, som begynner å bli mange.

Fylkesordførerne i Akershus og Buskerud sitter heller ikke rolig. De har bedt om snarlig møte med Statens vegvesen om tunnelsikkerheten. Fylkesordførerne mener innbyggernes sikkerhet er nedprioritert, og krever at tiltak blir gjennomført umiddelbart.