23948sdkhjf

Her er de - Scaniafamilien

I familien Østerhus kjører mor og far hver sin Scania, mens barna er på skole og i barnehage. Fritiden går med til bilvask.

Da Thor Bjørn Østerhus fra Sandnes bestilte ny Scania, valgte han vekk Next Generation. Han har tvert imot konkludert med at R-serien er Best Generation. I fjor sommer registrerte han sin nye R730, som han har bygget opp i henhold til alle ønsker og drømmer. Gamlebilen overtok kona.

Thor Bjørn har hatt god tid på å tenke gjennom hvordan drømmebilen skulle se ut.

- Jeg bestemte meg allerede i barnehagen at lastebil skulle være livet mitt, sier han og forteller om alle turene han var med faren gjennom oppveksten.

Mye øst-vest, men også Finland og fisk til kontinentet. Man blir preget av slikt, ingen tvil om det. Så det er trolig ikke så vanskelig å tenke seg hvordan det går med yrkesvalget hos den yngste generasjonen, som kan være med både far og mor i lastebilen.

Nå kjører begge to for Logi Trans AS, et logistikkselskap med avdelinger i Norge, Danmark og Holland. En hverdag de begge trives godt med.

- Det er halvannet år siden jeg bestilte ny bil. Jeg hadde i utgangspunktet ikke kjøring til den, for jeg ville samtidig gjerne beholde den gamle. Den er alt for god til å selge med bare 540 000 kilometer på telleren, forteller Thor Bjørn.

På samme tid begynte det igjen å krible i sjåførgenene til kona Lynn, etter noen år som småbarnsmor og barnehageansatt.

Mange husker henne kanskje fra tiden i Vennesla Transport, der hun kjørte en lang periode. Det var forresten slik de møttes. Thor Bjørn sto og ventet en vinterdag etter at veien ble sperret av et annet vogntog. Litt lenger fremme i køen sto Lynn, men hun klarte å få snudd. Thor Bjørn sporet opp telefonnummeret hennes, mest for å spørre hvordan hun fikk snudd.

Da var det gjort. De giftet seg sommeren 2014. Nå har de barna Tomine og Simon sammen og lever et hektisk småbarnsliv, noe som kan være utfordrende nok med mor og far i hver sin lastebil når det nærmer seg barnehagehenting og skoleslutt. - Vi har gode naboer og familie som stiller opp når det kniper, beroliger småbarnspappaen.

Hverdagen går mest i lokalkjøring mellom oljebasene i Stavanger, men det har blitt noen utlandsturer og langturer til Nord-Norge også. For selv om det er roligere tider i oljenæringen nå enn for noen år siden, dukker det fortsatt opp ekspressturer både hit og dit.

- Jeg har vært fire turer til Hammerfest etter at jeg fikk bilen i fjor sommer. Faktisk har jeg levert varer til oljeriggen, West Hercules, både i Hammerfest og på Las Palmas. Der har jeg forresten vært to ganger med lastebil. Det blir også en del turer til Esbjerg i Danmark med eksplosiver. Da kjører vi via Sverige, forteller Thor Bjørn.

Godset Logi Trans tar hånd om består i alt fra mat til offshoreutstyr og nedslagsfeltet er hele Europa. De håndterer også en del traller som kommer sjøveien med Sea-Cargo. Frakteskipene seiler mellom England, Skottland, Holland, Danmark og ni havner i Norge.

- Man vet ikke alltid hvor man legger seg om kvelden i denne transporten. Men det var enda travlere før, da oljeindustrien gikk for fullt. Nå får jeg tid til å vaske litt innimellom. Det blir full svampvask noen ganger i uken, og hadde du spurt kona hadde du garantert fått svar på om det er litt i overkant.

Det er entusiasten i bileieren som skinner igjennom et øyeblikk.

Oppdragsgiveren hans eier alle trallene sine selv, både åpne, kapell- og skaptraller, men leier inn transportørene som trekker dem.

Vi tar en tur rundt Scaniaen for å ta den nærmere i øyesyn. Den er for sikkerhets skyld bygget opp med både tandem og hydraulikk, siden den ble bestilt uten fast kjøring. The Best Generation, står det i frontruten. Inni er det rødfargen som dominerer. Red light district, avdeling Stavanger.

Her inne har FL Buur gjort sine saker på sedvanlig bra vis. De har fått frem følelsen av trivsel denne gangen også, selv hos en selverklært kåt og gal fyr fra Tysdal, som det står skrevet i bakveggen.

Scania Vojens har sørget for et matchende ytre. Her har førerhuset fått 8" eksospiper i ryggen, selv om de foreløpig bare er til pynt. Videre bakover finner vi hvite dørkplater og navnet på begge ungene på stjerten.

Thor Bjørn innser at det krever noen ekstraturer for å kjøre inn igjen kostnadene ved et Danmarksopphold, men han ser ikke mørkt på akkurat det. - Jeg har en dyr hobby, det vet jeg. Er man bileier og i tillegg har lastebil som hobby, er det gjerne duket for å gå hele veien, innrømmer han.

Men i bunnen har han lastebilfaget og livslang erfaring. Fornuften har fortsatt forkjørsrett når det kommer til bedriftsøkonomi.

- Etter ungomsskolen gikk jeg transportfag og tok førerkortet i Sauda. Deretter ble jeg lærling i Egersund havnetransport og var der i seks år. Etter at de avviklet var jeg innom et par forskjellige transportører, før jeg fikk tilbud om å starte for meg selv. Reidar Haugstad tilbød seg å hjelpe meg i gang, så jeg leide en bil av ham og fikk fast kjøring hos Høiland. Det holdt jeg på med et års tid, men så ble det mindre og mindre kjøring der, så i stedet tok jeg noen utlandsturer til Østerrike og Sveits for Kuehne & Nagel. Det endte med at jeg begynte å kjøre fast på kontinentet for dem det neste året, forteller rogalendingen. Siden har det blitt åtte gode år med Logi Trans.

Fremtiden møter han med The Best Generation Scania.

Lastebilfolk trenger lastebilblad. Abonner på TransportMagasinet her!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094